Škody jsou po plastice, novou tvář má Fabia i Roomster

Radek Pecák Radek Pecák
23. 2. 2010 14:35
Fabia pozmění svůj vzhled. Ale větší změny budou pod kapotou
Takhle vypadá modernizovaná Fabia II
Takhle vypadá modernizovaná Fabia II | Foto: Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - Je to auto, kterým jel snad každý občan České republiky. Fabia, dosud nejmenší model v nabídce mladoboleslavské automobilky Škoda, bude v brzké době vypadat trochu jinak. Nadešel čas faceliftu, tedy modernizace. Spolu s ní se mění i model Roomster.

Vzhled ale nebude dramaticky jiný. Designové změny mají hlavně opticky zvětšit šířku vozu, protože právě to, že z určitých úhlů pohledu vypadá Fabia v poměru ke své výšce poněkud úzká, už bylo nejednou kritizováno. Tento záměr ostatně v dnes vydané tiskové zprávě přiznává i sama automobilka.

"Omlazený vzhled vozů Fabia a Roomster podtrhuje nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety, které se podstatně rozšířily a zdůrazňují horizontální linii vozu," uvedl mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.

Nové motory pod kapotu

Daleko větší změny než na povrchu karoserie se v případě modelových řad Fabia a Roomster odehrají pod kapotou. Nabídka motorů byla kvůli ekologickým požadavkům na nižší emise CO2 velmi zásadně překopána. Nyní si budou moci zákazníci vybrat ze šesti benzinových motorů a tří dieselových.

Také Fabii a Roomstera bude možné objednat se zbrusu novým turbomotorem 1,2 TSI a stejný objem válců má i ještě novější diesel 1,2 TDI. Benzinový motor bude mít na rozdíl od Yetiho a Octavie dvě varianty (levnější s výkonem 63 kW a dražší se 77 kW) a bude si ho možné koupit i v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. 

Výkonové parametry zůstanou v podstatě stejné jako dosud - Fabia bude mít motory s výkony od 44 do 77 kW, Roomster od 51 do 77 kW, nižší však bude spotřeba a emise plynů. Například všechny diesely mají emise pod 110 g CO2 na kilometr.

Nové ceny Fabií a Roomsterů hodlá Škodovka oznámit příští týden na autosalonu v Ženevě, kde by si měla odbýt výstavní premiéru i Fabia RS, stejně jako inovované verze Fabia a Roomster Scout a také Fabia Greenline. Ta dostane i systém start stop, který šetří palivo díky tomu, že při zastavení na semaforu či u závor samočinně vypíná motor.

Motory pod kapoty fabií

 1,2 HTP/44 kW (60 k) (ne pro Roomster)
 1,2 12V HTP/51 kW (70 k)
 1,4 16V/63 kW (86 k)
 1,2 TSI/63 kW (86 k)
 1,2 TSI/77 kW (105 k)

 1,2 TDI CR DPF/55 kW (75 k)
 1,6 TDI CR DPF/66 kW (90 k)
 1,6 TDICR DPF/77 kW (105 k)

Příběh Fabie začal na podzim 1999

Fabia byla po dlouhé době skutečně špičkové malé auto, které se v Mladé Boleslavi začalo vyrábět. Předtím totiž z výrobních linek sjízděla Felicia, což byl vlastně jen důkladně zmodernizovaný favorit. Tvůrci Fabie ke svému úkolu přistupovali velice zodpovědně. Myslelo se i na detaily. "Tak například při zařazení zpátečky se samočinně zapne stěrač zadního okna, tak aby řidič měl při couvání dobrý výhled," vzpomíná Jaroslav Machan, který měl tehdy Fabii na starosti.

Stejně tak se při couvání uzavře přístup vnějšího vzduchu do kabiny, aby se nenasál kouř z výfuku. To byly všechno věci, které konkurenční vozy, a zvláště v této třídě, neměly.

Také palubní deska byla velmi kvalitní a jízdní vlastnosti patřily k absolutní světové špičce. Základní karosérii hatchback doplnil v roce 2000 elegantní kombík. Elegance ovšem ovlivnila velikost zavazadlového prostoru, který byl zejména v porovnání s Felicií o dost méně skladný. V roce 2001 se paleta nabízených karosérií uzavřela sedanem.

Samostatnou kategorií byla Škoda Fabia RS. Ta vznikla vlastně kvůli nutné homologaci soutěžní Fabie WRC. Přestože měla poněkud překvapivě pod kapotou dieselový motor, například ve Velké Británii ji díky schopnostem v zatáčkách motorističtí novináři vynášeli do nebes.

Vloni Fabii pomohlo šrotovné

Současná druhá generace Fabie se poprvé představila na ženevském autosalonu v březnu 2007. Automobil je zcela shodný s Roomsterem až po sloupek předního skla. Konstruktéři použili stejnou podvozkovou platformu jako u minulé generace, na kterou však naroubovali větší karoserii. Díky tomu sice (u hatchbacku) získali o 40 litrů větší zavazadlový prostor, ale protože auto narostlo do výšky skoro o pět centimetrů a do délky o dva centimetry, působí z některých úhlů pohledu tak trochu neohrabaně. 

Přesto Fabie II zejména na zahraničních trzích slavila velké úspěchy. Vloni se dokonce na jeden měsíc stala díky šrotovnému v Německu absolutně nejprodávanějším automobilem. Celkem se Fabií v součtu první i druhé generace vyrobilo již zhruba dva a půl milionu.

Roomster je nedoceněn

Společně s modelem Fabia podstoupí facelift i Škoda Roomster. Tento jediný velkoprostorový vůz v nabídce Škody se představil v roce 2006. Vyrábí se v moderním závodě v Kvasinách. Konstruktéři přišli na Škodu v té době s velmi odvážným řešením, když za přední část z podvozku Fabie připojili zadní s podvozkem první generace Octavie.

Linie oken i celkový tvar karoserie naznačuje, že auto má dva vlastní prostory - ten přední pro řidiče a ten zadní je jakýsi obývák určený zejména dětem. Z bočních okének vzadu, která jsou nezvykle velká a nízko umístěná, dobře vidí ven i malé děti. Skvělý je pak systém tří zadních sedaček, z nichž každá je samostatně posouvatelná a vyjímatelná.  

 

Právě se děje

Další zprávy