Škodovka vytáhla proti drahé naftě, pojede za 3,5 litru

Radek Pecák Radek Pecák
13. 4. 2010 13:32
Vozy budou vybaveny systémem rekuperace a start
Takhle vypadá nejmenší kombík Škodovky po faceliftu
Takhle vypadá nejmenší kombík Škodovky po faceliftu | Foto: Aktuálně.cz

Mladá Boleslav - S nabídkou pro ty motoristy, kteří se znepokojením sledují růst cen na stojanech benzinových pump, přijde ještě na jaře mladoboleslavská Škodovka.

Svoji modelovou řadu Greenline rozšíří o model fabia combi a zřejmě také i o roomster. Díky tomu se tak první škodovka dostane s kombinovanou spotřebou hluboko pod hranici čtyř litrů paliva na sto kilometrů.

"Je to opravdu tak, zřejmě během května představíme model Fabia Combi Greenline a eventuálně i Škodu Roomster Greenline," sdělil mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf.

Oba automobily se budou od ekologických verzí octavia a superb Greenline, které měly víceméně jen aerodynamické úpravy a také pozměněné převodovky, lišit. Navíc totiž budou mít elektronickou výbavu, která společně s úsporným dieselovým motorem, pomůže motoristům jezdit výrazně úsporněji než s klasickou verzí fabie a roomsteru.

Navíc se s těmito vozy Škoda dostane hluboko pod hranicí 100 gramů vypouštěných emisí CO2 na jeden kilometr. 

Start&Stop a rekuperace

První elektronickou novinkou, kterou dosud žádná vyráběná škodovka ve výbavě neměla, bude systém start&stop. Díky němu automobil v městském provozu samočinně vypíná po zastavení například na semaforu či v koloně motor. Ten pak opět sám naskočí, jakmile řidič sešlápne spojkový pedál. Jen díky tomu lze v kombinovaném režimu ušetřit pár desetinek litru paliva na sto kilometrů. Tento systém už řadu let využívají jiné přední světové automobilky, například BMW. Za tu dobu se ukázalo, že řidiči nemusí mít obavy například z toho, že by dříve "odcházely" startéry či jiné součástky.

Další desetinky litru ubudou z celkové spotřeby po ujetí stovky kilometrů díky systému rekuperace energie. Princip je opět jednoduchý. Jakmile řidič sundá nohu z plynu (a takzvaně brzdí motorem), vyrábí v tom okamžiku alternátor více elektrické energie než v běžném režimu. Naopak během akcelerace pracuje alternátor méně, tudíž dochází k menšímu zatížení motoru a tedy i nižší spotřebě a nižším emisím CO2.

Hlavní zbraní modelu fabia greenline je však zcela nový tříválcový motor 1,2 TDI s výkonem 55 kW. Ten se bude montovat pouze pod kapotu právě fabie a roomsteru Greenline. Podle zatím neoficiálních zpráv by měla být spotřeba Škody Fabie Greenline zhruba 3,4 litru nafty na sto kilometrů. "Přesná technická data a také cenu zveřejníme v příštích týdnech," sdělil k tomu mluvčí Krauskopf.

 

Právě se děje

Další zprávy