Mladá Boleslav - Poklidná stávka, kterou dnes zažívá automobilka Škoda Auto, nebude zítra pokračovat. Odbory chtějí znovu jednat s vedením o růstu mezd a zaměstnanci se vrátí na svá místa. UVNITŘ VIDEO
Pokud ale nedojde k dohodě, ve čtvrtek se pásy znovu zastaví.
Stávka za vyšší mzdy ve Škodovce začala dnes ráno s podporou drtivé většiny zaměstnanců, řekl novinářům člen Podnikové rady Vladimír Kment.
"Těch, co nestávkují, je opravdu minimum, stejně však nemohou pracovat," řekl Kment. Stávka začala v 6:00 v lakovně a potrvá v 2,5 hodiny. Poté se na stejnou dobu zastaví další provozy. Stejně dlouhá bude stávka i v dalších dvou směnách.
Průběh stávky je podle Kmenta poklidný, zaměstnanci odstoupili od pásu a účastní se informačních mítinků, případně poslouchají hudbu a debatují. Žádné demonstrace před závodem se nekonají, na místě je klid. "Lidé ale dodrží pracovní dobu. I když
nebudou moci pracovat, nemůžou odejít ze směny," řekl Kment.
Dnes se v Mladé Bolaslavi vyrobí jen několik stovek aut místo standardních 2500. Jednodenní stávka tak způsobí menší škodu, než původně plánovaných 55 milionů korun.
"Stávku už není možné odvrátit, lidé odešli z ranní směny s tím, že v úterý v šest nezačnou pracovat. Není možné teď všechny obvolat, kdybychom chtěli stávku zrušit," řekl už včera Aktuálně.cz šéf odborů Jaroslav Povšík.
Začne lakovna
První skupinku stávkujících tvořily asi dva tisíce zaměstnanců lakovny.
"Postupně se přidají lidé ze svařovny a haly, kde se montují nové Octavie," popisoval včera Povšík.
Dodal, že na mítincích, které se uskuteční uvnitř škodováckého areálu, budou zaměstnanci dostávat informace o průběhu vyjednávání a kromě jiného i zpívat písničky.
"Jsme připraveni během dne zahájit výrobu, pokud se s firmou dohodneme," vysvětluje Povšík.
Výpadek doženou
Uvedl také, že stávka ještě nemusí mít pro firmu tragické důsledky v podobě nesplnění celoročního plánu. Letos chce automobilka ve svých tuzemských závodech vyrobit 606 tisíc vozů.
"Úterní výpadek jsme schopni dohnat tím, že pásy pak na čas pojedou rychleji. Neděláme to rádi, ale jsme ochotni automobilce vyjít vstříc, pokud se dohodneme," řekl Povšík.
V pondělí odpoledne ve tři hodiny se předák odborů sešel s vedením firmy. Šlo o neoficiální schůzka, mimo oficiální kola jednání. Zároveň ale poslední před stávkou.
Odbory své mzdové požadavky vysvětlují především velkými zisky jejich zaměstnavatele.
Miliardy zisku
Skutečně loni Škoda Auto vydělala přes jedenáct miliard čistého a stala se tak druhou nejvýdělečnější firmou v České republice. Lepší je pouze státní energetický gigant ČEZ.
Svoji pozici největšího českého exportéra si ale s přehledem udržuje. Díky ní je Středočeský kraj, kde sídlí, nejprůmyslovější oblastí Česka. A spolu s novou kolínskou továrnou TPCA zajišťuje, že dvě třetiny vývozu kraje tvoří právě auta a dopravní prostředky.
Na vývozu České republiky se pouze tento kraj podílí dvaceti procenty.
Se svými více než 27 tisíci zaměstnanci patří firma k pěti největším zaměstnavatelům.
Ale Škoda není pro tuzemskou ekonomiku jenom jeden z nejvýznamnějších výrobců. Investuje zde nejvíce v historii, rozvíjí technologické i vzdělávací centrum.
"Spousta mladých lidí dostane šanci naučit se při škole byznys. V tom vidím hlavní přínos pro budoucnost české ekonomiky a společnosti," říká analytik Aleš Michl z Raiffeisenbank.
"Tato automobilka je jednou z největších firem v České republice a jedním z nejvýznamnějších investorů, exportérů a zaměstnavatelů. Z tohoto důvodu je v zájmu ekonomiky prosperita a rozvoj této firmy," potvrzuje Petr Dufek z ČSOB.
Škoda mimo Česko?
Současná situace v automobilce ale může nakonec uškodit nejen firmě, ale i samotným odborářům a celé ekonomice.
Škoda Auto již delší dobu zvažuje přesunutí své výroby mimo Česko. Tlačí ji k tomu stále posilující koruna, která tak ukrajuje další procenta ze zisku.
Vysoké nároky odborů a neustálá hrozba stávek je jen dalším důvodem, který může firmu k razantnímu kroku dotlačit.