Škoda prodala nejvíc aut, zisk má 10x menší než ČEZ

Ekonomika Ekonomika
22. 3. 2010 12:24
Mladoboleslavská automobilka potvrdila, že loni prodala rekordní množství aut
Roomster z dílen Škoda Auto - po faceliftu
Roomster z dílen Škoda Auto - po faceliftu | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Automobilka Škoda potvrdila, že za loňský rok dodala svým zákazníkům téměř 685 tisíc vozů, tedy o 1,4 procenta více než v roce 2008.

Za nárůstem dodávek stojí především silný růst automobilového trhu v Číně, tam firma prodala 122 556 vozů (nárůst 106,7 procent). Ve zprávě ke své výroční konferenci Auto Škoda poznamenává, že k rekordnímu prodeji vozů přispělo též německé "šrotovné", protože v Německu Škodovka prodala 162 328 vozů (nárůst 44,3 procent).

Nejprodávanějšími modelovými řadami se staly Octavia (273590 kusů) a Fabia (264173).
 
Testovali jsme první nové Fabie - podívejte

Tržby celé skupiny Škoda Auto klesly o 6,2 procenta na 187,9 miliard korun. Zisk před zdaněním tak firma má 4,7 miliardy korun (pokles o 64,8 procent).

Svým ziskem se automobilka řadí mezi velkými firmami v Česku ke spíš méně úspěšným: velké tuzemské banky vydělaly o pár miliard korun víc, zisky ČEZu jsou řádově výš (nad 50 miliard korun).

Škoda Auto zůstala i loni nejvýznamnějším exportérem České republiky se zhruba sedmiprocentním podílem na celkovém vývozu České republiky.

Prodejní rekord má padnout i letos

"Podle očekávání se rok 2009 pro společnost Škoda Auto vyvíjel ještě nepříznivěji než už tak problematický rok 2008. Nepříznivé podmínky na trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek," uvedl Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie.

"Značce Škoda se i v krizovém roce 2009 podařilo dosáhnout dobrého výsledku. Díky prodejním úspěchům v Německu a v Číně se nám podařilo dosáhnout dalšího prodejního rekordu. Do dalšího roku hledíme s optimismem," shrnul předseda představenstva Škoda Auto Reinhard Jung vývoj značky Škoda.

Letos chce Škodovka dosáhnout opět nového prodejního rekordu. Přispět by k tomu měla jednak skutečnost, že se naplno rozjede výroba žádaných nových modelů yeti a superb combi a také příznivá situace na velké části trhů. Za leden a únor letošního roku Škoda podle Junga zvýšila prodej o 33 procent na 106 025 vozů. I když zaznamenala pokles na německém trhu zhruba o 15 - 20 procent, celkem se odbyt v západní Evropě zvýšil o čtvrtinu na 47 431 vozů. Dokonce i ve ve střední Evropě se prodej zvýšil. Konkrétně o 16 procent na 17 910 aut. Na východoevropském trhu ovšem pokračoval pokles odbytu o 36,5 procenta na 6590 vozů.

Naopak raketovým tempem stále roste prodej škodovek na čínském trhu. Za první dva měsíce letošního roku se zvýšil o 129 procent na 26 674 aut.

 

Právě se děje

Další zprávy