Praha - Před dvaceti lety vyrobila mladoboleslavská automobilka Škoda první model Favorit. Do roku 1994, kdy byla jejich výroba zastavena, jich Škoda včetně provedení kombi s označením Forman prodala přes milion, úspěšnější byly již jen felicie, fabie a octavie.
Auto za 28 platů
"Favorit se stal úspěšným konceptem, díky kterému o automobilku projevili zájem zahraniční partneři," sdělil dnes mluvčí Škodovky Jaroslav Černý. Favorit prý výrazně ovlivnil rozhodnutí Volkswagenu vstoupit v roce 1991 do společnosti Škoda Auto. Model s pracovním označením Škoda 781 byl 1. července 1987 vyroben v rámci předsériové výroby.
Stal se prvním vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč. Původního modelu Favorit se nakonec zkompletovalo 783 163 kusů, přestože Škodovka původně počítala s produkcí asi 336 000 aut a ukončením výroby v roce 1990.
ČTĚTE TAKÉ:
Takto vypadá nová Škoda Fabia Combi
Později vznikly ještě modely Forman (223 059 kusů) a Pick-up (70 900 kusů). Už na vývoji Favoritu Škodovka spolupracovala se zahraničními firmami. Finální verzi vzhledu karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.
Cena vývoje byla 210 milionů korun. Při uvedení do prodeje v roce 1988 Favorit stál 84 600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. Například pořízení základní verze nové fabie vyjde nyní asi na 13 průměrných měsíčních platů.