Mladá Boleslav/Brno - Výroba modelu Škoda Fabia, díky šrotovnému nejoblíbenějšímu autu mladoboleslavské automobilky, pozná krizovou situaci v automobilovém průmyslu až v prvních měsících roku 2010.
Vedení firmy se totiž dohodlo s odbory kvůli propadu zájmu o Fabie na tom, že už v lednu 2010 se výroba Fabií úplně zastaví v pátek, podobná situace pak bude od 19. února až do 26. března. Omezení výroby Fabií tak bude větší než se počítalo, auta se měla původně výrábět ve dvou směnách místo tří.
Pak si to dopracujeme
Potvrdil to šéf škodovácký odborů Jaroslav Povšík. „Pro zaměstnance to neznamená ztrátu výdělku. Do budoucna, až se zlepší odbyt, si tyto směny napracují a to z pátku na sobotu nebo v sobotu ráno," uvedl v odborářském časopise Škodovácký odborář Povšík.
Právě při snížení výroby Fabií totiž firma využije poprvé flexikonta.
Ty pro zaměstnance znamenají, že mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, pokud pro ně nebude práce. Tak jim na kontě vznikne jakési minus, které si mohou umazat odpracováním plusových směn, jež by Škoda organizovala v případě zvýšení odbytu nejspíše v noci z pátku na sobotu a v sobotu dopoledne. Dohoda o časových kontech platí na od ledna do konce roku 2010.
Prodej Škody Fabia těžil především ze šrotovného v Německu. V době, kdy se vyplácelo, automobilka zaznamenala extrémně velký zájem a vyráběla až 1200 fabií denně. Na konci září jejich výroba klesla na 1000 aut denně.
Šrotovné skončilo
Už dříve firma oznámila, že od ledna začne vyrábět fabii pouze na dvě směny. A Škoda Auto už také potvrdila, že odstávku ve výrobě modelů Fabia a Roomster prodlouží i prosinci.
„Vyrábět se nebudou ani 18. prosince, původní odstávka byla plánována od 21. do 23. prosince. Výroba ostatních modelů skončí až 23. prosince," řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý.
Škodovka během prvních devíti měsíců letošního roku vydělala 2,8 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 67,5 procenta. Rozdíl je 5,8 miliardy kč. Prodeje aut zatím poklesly o pět procent, od ledna si novou škodovku koupilo 504.625 lidí. Tržby Škodě klesly o 13 procent na 137,6 miliardy.