Rodí se první supermarket Made in Vietnam

Tomáš Netočný
2. 4. 2007 0:00
Vietnamští obchodníci míří do světa nákupních center.
Oznámení o chystaném projektu supermarketu Au Viet vyšlo ve vietnamsky tištěných časopisech v Česku i v cizině.
Oznámení o chystaném projektu supermarketu Au Viet vyšlo ve vietnamsky tištěných časopisech v Česku i v cizině. | Foto: Aktuálně.cz

Ostrava - Vietnamští obchodníci míří do světa nákupních center. Odstartovat chtějí Vietnamci v Ostravě projektem hypermarketu Au Viet. Mělo by to být první takové centrum v České republice. Autoři projektu navíc hodlají bezprostředně konkurovat hned dvěma hypermarketům, které patří v Česku k nejsilnějším.

Budova, se kterou obchodníci počítají, leží totiž v těsném sousedství nákupních hal společností Tesco a Makro u rychlostní silnice z Ostravy do Frýdku-Místku.

"Vůbec se toho nebojíme. Bude to jedna z našich hlavních výhod," uvedl Trinh Anh Minh ze společnosti Eurofresh, která se na projektu podílí. "Tisíce lidí to místo dobře znají a jsou zvyklí tam nakupovat. Chceme otevřít ještě letos."

Prosklená stavba se na okraji Ostravy objevila v polovině devadesátých let a její majitel tam chtěl mít luxusní autosalon. Od té doby však byla budova většinou prázdná, nejasná byla její budoucnost i vlastnické vztahy. KLIKNĚTE NA VIDEO, PODÍVEJTE SE DOVNITŘ

Dnes ji spravuje realitní kancelář Victoria Corporation, která s obchodníky vyjednává o pronájmu. Agentura však zatím odmítá o projektu podrobněji informovat. "Je to všechno připravené. Dokud ale nebudeme mít poslední podpis, nemůžu o tom blíže mluvit," sdělil společník firmy Petr Štolba.

Ze stánků do supermarketu

Trinh Anh Minh potvrdil, že podnikatelé hodlají do nákupního centra Au Viet investovat okolo dvou set milionů korun. Peníze získávají z více zdrojů, například od obchodních partnerů z Německa. Inzertní oznámení o projektu se objevilo ve vietnamsky tištěném časopise vycházejícím v zemích Evropské unie.

"Vybudujeme klasické nákupní centrum, které bude své prostory obchodníkům pronajímat," upřesnil Trinh Anh Minh. "Ovšem nebudou to jen Vietnamci. Máme zájem o české firmy a také o společnosti ze Slovenska a Polska."

Foto: Martin Žucha

Že se asijští obchodníci ve střední a východní Evropě přesunují ze stánků do obchodních domů a nákupních center, to je jisté. Právě v Polsku nebo na Ukrajině už taková asijská centra znají. Podobný supermarket nabízí zboží v Kyjevě a hned tři vyrostly ve Varšavě a jejím okolí.

A pokud Au Viet v Ostravě skutečně vznikne, bude své služby nabízet v regionu přeplněném zákazníky, podobně jako je tomu v případě polského hlavního města.

Velký trh, tvrdá konkurence

Ostrava a okolí je totiž společně s Prahou nejlidnatější oblastí České republiky. Žije tam jeden milion lidí a za nákupy i za prací přijíždějí například Slováci. Také na hranice hustě osídleného katovického regionu v Polsku je to odtud jen asi třicet kilometrů.

Foto: Martin Žucha

"Podle mých informací je projekt před dokončením a nepochybuju, že bude úspěšný," uvedl šéf Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter. "Vietnamci se prosadí všude, kam příjdou. Na tvrdou konkurenci jsou zvyklí. V Hanoji najdete třicet hodinářství v jedné ulici a všechny se uživí."

Společnost Tesco, která má jednu ze dvou ostravských hal v sousedství budoucího Au Viet, zatím s jednoznačným hodnocením konkurenčního projektu váhá. "Takový soused může být pro nás výzvou," reagovala mluvčí Tesca Jana Matoušková. "Čas ukáže, komu dají lidé na trhu přednost."

 

Právě se děje

Další zprávy