Říman přepisuje zákon pro živnostníky, chystá úlevy

Michal Pavec
21. 9. 2007 16:35
Stačit má pouze jeden živnostenský list
Martin Říman má koordinovat odstraňování byrokracie
Martin Říman má koordinovat odstraňování byrokracie | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Podnikatelé už nebudou potřebovat několik živnostenských oprávnění - stačit jim bude jeden list na všechny podnikatelské obory, kterým se chtějí věnovat. Jde o jednu z hlavních změn, které obsahuje novela živnostenského zákona, kterou v nejbližších týdnech projedná vláda.

Deníku Aktuálně.cz to potvrdil mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. Právě tento resort je koordinátorem antibyrokratických reforem.

Novela je zatím nejdůležitějším krokem na krkolomné cestě k snížení byrokratické zátěže podnikatelů, kterou si kabinet vytyčil už dříve.

Pokud norma projde i parlamentem, zbaví se živnostníci například právě nepříjemné povinnosti pořizovat si na každou svou aktivitu povolení. Odpadne jim nyní (ne)zbytné papírování i povinnost platit poplatky za jednotlivá živnostenská oprávnění.

Když si dnes například restauratér otevře u svého podniku malý obchůdek, musí si kromě povolení na provoz pohostinství pořídit ještě další živnostenský list na obchod a prodej. Tato povinnost by mu ale díky chystané změně zákona odpadla.

Zmizí i dublované kontroly

Strategie na pomoc podnikatelům, kterou spustila vloni na podzim už první Topolánkova vláda iniciativou Stop šikaně živnostníků, by se měla dotknout také problematiky zbytečných kontrol ve firmách. "Snahou je snížit kontrolní zátěž živnostníků," říká mluvčí MPO Bartovský.

V praxi se totiž často stává, že stejnou kontrolu provádí jak Česká obchodní inspekce, tak živnostenský úřad. Nesystematickému dublování má zabránit dohoda obou institucí.

Změny jdou ztuha, přiznává ministr

Na jaře dala vláda ministerstvům za úkol, aby do roku 2010 umožnila firmám ušetřit 20 procent prostředků, které musejí vynakládat na nesmyslnou byrokracii. Nelehký úkol ozdravný proces řídit dostal ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.

Podnikatelé si stěžují na spoustu zbytečného papírování
Podnikatelé si stěžují na spoustu zbytečného papírování | Foto: Ondřej Besperát

Sám ale přiznává, že koordinovat protibyrokratickou aktivitu u dalších ministerstev není snadné. "Nemám na kolegy ministry žádnou páku, kromě toho, že je trochu vypeskuji na jednání kabinetu," postěžoval si Říman v rozhovoru pro dnešní Hospodářské noviny.

V několika dalších týdnech má z ministerstva průmyslu přijít na jednání vlády zpráva jeho úřadu, která zhodnotí, co se v rámci projektu dosud podařilo a co ještě ne. Údaje shromážděné ministerstvy dokládají, že zákony a vyhlášky nařizují podnikatelům 2168 administrativních povinností, které je ročně zatěžují částkou více než 86 miliardy korun.

Co je nejabsurdnější?

Že živnostníci se současným stavem úřednické byrokracie namířené proti nim spokojeni rozhodně nejsou, dokazuje vyhlášení soutěže Absurdita roku 2007, v němž může veřejnost hlasovat o nejnesmyslnějších nařízeních, která musejí podnikatelé dodržovat.

"Velké množství potvrzení, výkazů a hlášení, které malí a střední podnikatelé musejí zpracovávat a o jejichž účelovosti a potřebnosti lze vážně pochybovat, je zatěžuje nejen časově, ale hlavně finančně," vysvětluje účel ankety ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Pokud například dochází k převodu nemovitostí, musí podnikatel správci daně předložit: daňové přiznání, ověřenou kopii listiny, která je titulem pro změnu vlastnického práva a také znalecký posudek o ceně nemovitosti. Ten musí navíc platit z vlastní kapsy.

 

Právě se děje

Další zprávy