Praha - Sice je považujeme za dražší než například hypermarkety, ale stejně nejčastěji nakupujeme drogerii a kosmetiku v samoobslužných prodejnách několika největších drogistických řetězců. Ve svém aktuálním průzkumu o zákaznickém chování to zjistila společnost Incoma GfK.
"Mezi českými zákazníky nakupujícími drogerii a kosmetiku převažují zákazníci konzervativní, věrní osvědčeným značkám a výrobkům, a lidé cenově citliví, podrobně sledující ceny a nakupující především cenově výhodné zboží,"charakterizoval zvyklosti zákazníků Pavel Cabal z Incomy.
Výzkum zjistil, že 37 procent respondentů dává přednost specializovaných řetězcům, 34 procent lidí pak nakupuje drogerii v hypermarketech. Češi ale rozlišují, jaký typ výrobků potřebují nakoupit.
Parfémy se kupují v drogeriích
"V hypermarketech české domácnosti nakupují především např. dětské papírové plenky, úklidové prostředky, čistící prostředky na nádobí nebo prací prostředky," upřesnil Cabal.
Naopak přípravky pro péči o tělo, obličej, ústní hygienu a parfémy či deodoranty pak Češi raději nakupují ve specializovaných řetězcích.
Ty na českém trhu obsazují stále větší podíl. Největším řetězcem v Česku je nyní drogerie Teta, která má i s nezávislými drogisty 680 prodejen a za loňský rok dosáhla obratu 5,6 miliard korun.
Nakupuje se tu rychleji
Druhé místo patří DM drogerii se 194 prodejnami a loňským obratem 4,9 miliardy, třetí řetězci Schlecker se 183 prodejnami a obratem 2,1 miliardy. Posledním z velkých řetězců v Česku je Rossman, který letos neotevřel žádné nové prodejny a má jich tak 109, v loňském roce vykázal obrat 2,6 miliardy korun.
Průměrná útrata v samoobslužné drogerii je o něco nižší než při nákupu v hypermarketu. Lidé v průměru při jedné návštěvě zaplatí 352 korun, v hypermarketech to je 390 korun za drogistické zboží.
Ač zákazníci často považují specializované řetězce za dražší, mnohem lépe hodnotí jejich personál i rychlost nákupu v nich.