RegioJet útočí na ČD. Státu nabízí další rychlíky

Radek Pecák Radek Pecák
29. 9. 2011 17:37
Na kroky RegioJetu reagují České dráhy zlevněním jízdenek na stejné trati
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Petr Protivánek

Praha - Postupně nahradit soupravy Českých drah vlastními na rychlíkových tratích Ex, EC a IC nabízí ministerstvu dopravy nový železniční dopravce RegioJet.

"V první fázi jsme připraveni zajistit provoz celé poloviny vlaků EC, IC na trase Břeclav - Brno - Praha, a to od prosince 2012. Stát tak ušetří více než 100 milionů Kč ročně, kvalita služeb zásadně vzroste," informoval v tiskové zprávě mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Zpráva odešla na ministerstvo dnes a již odpoledne reagovaly České dráhy protitahem. Zlevňují jízdenky na trati mezi Prahou a Ostravou až o třetinu, informovala Česká televize. To je samozřejmě především reakce na obsazenost Jančurových vlaků na stejné trati, kde začaly jezdit žluté vlaky Regiojet.   

Nabídku na provozování další tratě firma RegioJet odeslala oficiální cestou. "Máme zájem zajistit bez dotací ziskový provoz vlaků kategorií Ex, EC a IC na území České republiky. Stát by díky tomu, že by přestal dotovat zajištění provozu těchto vlaků Českými drahami, ušetřil stovky milionů Kč ročně," tvrdí Ondrůj.

"Ministerstvo dopravy dnes tuto nabídku obdrželo a nyní ji budeme analyzovat," sdělil deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Marek Illiaš. Podle něho jde o velice složitou problematiku, protože ministerstvo má uzavřenou dlouhodobou smlouvu s Českými drahami.

RegioJet by podle Ondrůje nabídl stejně vysoký standard služeb jako na své první provozované lince Havířov - Ostrava - Olomouc - Praha. Provoz této linky je už po prvních třech dnech od zahájení ziskový; průměrná obsazenost se denně pohybuje přibližně kolem 80 %.

Začít jezdit by chtěli příští rok v prosinci

"V první fázi je RegioJet připraven zajistit od prosince 2012 provoz celé poloviny vlaků EC, IC (dvouhodinový takt) na trase Břeclav - Brno - Praha. To by pro ministerstvo dopravy okamžitě znamenalo roční přímé úspory více než 100 milionů Kč," uvádí Ondrůj.

RegioJet podle něho nepožaduje ani korunu z dotací na převzetí těchto spojů. "Ušetřené státní peníze je možné pak investovat do zlepšení další infrastruktury - například do dobudování dálniční sítě nebo rekonstrukce silnic a dálnic," tvrdí firma.

RegioJet současně vede oficiální jednání s DB Bahn o zajištění provozu vlaků na trase Praha - Berlín - Hamburk namísto ČD. Rozhodnutí hodlá DB učinit do prosince.

 

Právě se děje

Další zprávy