Realita na úřadech práce: Přetížení úředníci nestíhají

Tomáš Fránek
16. 5. 2012 18:45
Ombudsman: Situace ohledně výplaty dávek je mnohem horší, než tvrdí ministerstvo
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Brno - Přetížení úředníci, kteří mají na starosti stovky lidí a nestíhají všechnu práci, kterou dělat mají; nedostatek potřebných údajů pro sociální pracovníky a nedodržené termíny dané zákonem.

Tak vypadá po čtyřměsíčním mapování ombudsmana situace na úřadech práce, které od ledna podle reforem prosazených ministrem Jaromírem Drábkem vyplácejí sociální dávky

„Po více jak čtyřech měsících konstatuji, že realita se od záměru zatím dosti liší," uvedl veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský.

Ombudsman se přidal k ostré kritice fungování úřadů práce. Ministra Drábka už velmi tvrdě kritizovali samotní zaměstnanci pracovních úřadů i koaliční i opoziční poslanci.

Ministerstvo zlehčuje

Drábkem řízené ministerstvo už od začátku roku problémy zlehčuje a nyní tvrdí, že už se téměř nevyskytují.

"Díky enormnímu nasazení všech pracovníků se podařilo počáteční problémy zvládnout a dnes lze stav výplaty sociálních dávek označit za stabilizovaný," tvrdí generální ředitel Úřadu práce Jiří Kubeša.

Podle ombudsmana ale ministerstvo porušuje vlastní pravidla. Například doporučovalo, aby úřady měly jednoho pracovníka na sto klientů. To ale nyní neplatí - jeden úředník musí například u hmotné nouze vyřídit žádosti dvou stovek lidí.

A ještě horší situace je ve vyřizování příspěvku na péči, který je určen nemocným, postiženým nebo starým lidem. „Úřady práce nezvládají provádět sociální šetření v zákonné lhůtě do 60 dnů od doručení žádosti. Na jednoho pracovníka připadá třeba i 800 klientů," uvedl ombudsman.

„Průtahy při jeho přiznání uvrhávají lidi do tíživé situace, neboť nemají z čeho hradit sociální služby, které s ohledem na svůj stav nutně potřebují," uvedl Varvařovský. Podle něj se původní plány na zvýšení adresnosti dávek z celého systému vytrácí.

Kde je slibovaná adresnost?

Některé úřady dokonce kvůli nedostatku lidí některé dávky vůbec nestíhaly vyřizovat.

„V Moravskoslezském kraji přitom jen v lednu obdrželi 30 000 žádostí o dávku pomoci v hmotné nouzi. V důsledku přetížení některé úřady práce dokonce odmítaly v prvních měsících roku 2012 přijímat žádosti o dávky pomoci v hmotné nouzi," uvedl ombudsman.

Ten ostře kritizoval také to, že ministerstvo nedokázalo stanovit jasné podmínky a pravidla pro práci sociálních pracovníků na obcích. Bez jejich práce se ale celá reforma míjí účinkem. Organizační nedostatky označil Varvařovský za zásadní.

"Sociální pracovníci na obcích zejména nemají přístup k nezbytným údajům od úřadu práce, například o přiznaných dávkách. Rovněž není jednoznačně stanoveno, jakým způsobem bude naopak úřad práce nakládat s mnohdy citlivými informacemi od sociálních pracovníků," uvedl ombudsman.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Nechcete navštěvovat úřad práce? Široká nabídka práce je i zde.

 

Právě se děje

Další zprávy