Praha - Tržby obchodních řetězců v minulém roce vzrostly o 39 miliard na 409,5 miliard korun. Vyjádřeno v procentech to je meziroční nárůst o 11 procent.
Vyplývá to z průzkumu, který provedla společnost Incoma Research a magazín Moderní Obchod.
Studie ukazuje vývoj trhu obchodních řetězců v České republice a naznačuje směr, jakým se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet.
TOP 10 obchodních řetězců (tržby v mld. Kč)
- 1.-2. Ahold Stores (42)
- 1.-2. Tesco Store (42)
- 3. Makro C&C (39,3)
- 4. Kaufland ČR (35)
- 5. Globus ČR (23)
- 6. Penny Market (18,6)
- 7. Geco Tabak (17,7)
- 8. Lidl ČR (16,5)
- 9. Plus - Discount (13,5)
- 10. Billa (13)
Zdroj: Incoma
Trh se koncentruje
Hlavní podíl na tržbách měla první desítka řetězců v čele s Tescem a Aholdem, jemuž patří obchodní sítě Albert a Hypernova. Tržby Teska a Aholdu dosáhly téměř totožné výše - 42 miliard korun
I to dokazuje posilování pozice deseti největších hráčů. Zatímco v roce 1993 měli 7procentní podíl na trhu v Česku, loni to bylo již 62 procent. S posilováním „top ten" se počítá i nadále. Již v roce 2010 by mít až 71 procentní podíl na tržbách všech obchodů v republice.
Čtěte také: Mapa: Česko zaplaví desítky nových obchodních center
Velký vliv na posilování pozic těchto společností má fúzování s jinými řetězci. "V roce 2007 pokračuje zrychlená koncentrace českého trhu. Důvodem je pokračující konsolidace - fúze řetězců," stojí v prezentaci.
Návrat slaví miniobchody
Co se týče formátů obchodů, jedinou významnější změnu lze očekávat v růstu pozice diskontů. Do roku 2010 svou pozici posílí svůj podíl na trhu ze současných 13 na 17 procent.
Ony 4 procenta by měly ubrat nezávislým prodejnám. Podíly ostatních formátů zůstanou více méně konstantní.
Průzkum však ukázal ještě jeden trend. Tím je návrat malých obchodů. "Rok 2007 přinesl také definitivní obrat zájmu k menším formátům nabízejícím potraviny," popisuje trend tisková zpráva.
"Vedle často citované společnosti Žabka, která otevřela svou první prodejnu letos v dubnu, je třeba zmínit rozvoj formátu konvenience společnosti Tesco a obecné snahy o posun supermarketového segmentu do trhu konvenience," upřesňuje zpráva.
Související: Na Prahu zaútočí dalších devět chrámů konzumu