Prvních 50 řetězců loni utržilo přes 409 miliard

djl
22. 5. 2008 16:20
Meziročně vzrostly o 39 miliard, hlavně díky první 10
Foto: AHOLD Retail Slovakia

Praha - Tržby obchodních řetězců v minulém roce vzrostly o 39 miliard na 409,5 miliard korun. Vyjádřeno v procentech to je meziroční nárůst o 11 procent.

Vyplývá to z průzkumu, který provedla společnost Incoma Research a magazín Moderní Obchod.

Studie ukazuje vývoj trhu obchodních řetězců v České republice a naznačuje směr, jakým se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet.

TOP 10 obchodních řetězců (tržby v mld. Kč)
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

TOP 10 obchodních řetězců (tržby v mld. Kč)

  • 1.-2. Ahold Stores (42)
  • 1.-2.  Tesco Store (42)
  • 3. Makro C&C (39,3)
  • 4. Kaufland ČR (35)
  • 5. Globus ČR (23)
  • 6. Penny Market (18,6)
  • 7. Geco Tabak (17,7)
  • 8. Lidl ČR (16,5)
  • 9. Plus - Discount (13,5)
  • 10. Billa (13)

Zdroj: Incoma

Trh se koncentruje

Hlavní podíl na tržbách měla první desítka řetězců v čele s Tescem a Aholdem, jemuž patří obchodní sítě Albert a Hypernova. Tržby Teska a Aholdu dosáhly téměř totožné výše - 42 miliard korun

I to dokazuje posilování pozice deseti největších hráčů. Zatímco v roce 1993 měli 7procentní podíl na trhu v Česku, loni to bylo již 62 procent. S posilováním „top ten" se počítá i nadále. Již v roce 2010 by mít až 71 procentní podíl na tržbách všech obchodů v republice.

Čtěte také: Mapa: Česko zaplaví desítky nových obchodních center

Velký vliv na posilování pozic těchto společností má fúzování s jinými řetězci. "V roce 2007 pokračuje zrychlená koncentrace českého trhu. Důvodem je pokračující konsolidace - fúze řetězců," stojí v prezentaci.

Návrat slaví miniobchody

Co se týče formátů obchodů, jedinou významnější změnu lze očekávat v růstu pozice diskontů. Do roku 2010 svou pozici posílí svůj podíl na trhu ze současných 13 na 17 procent.

Ony 4 procenta by měly ubrat nezávislým prodejnám. Podíly ostatních formátů zůstanou více méně konstantní.

Foto: Tomáš Adamec

Průzkum však ukázal ještě jeden trend. Tím je návrat malých obchodů. "Rok 2007 přinesl také definitivní obrat zájmu k menším formátům nabízejícím potraviny," popisuje trend tisková zpráva.

"Vedle často citované společnosti Žabka, která otevřela svou první prodejnu letos v dubnu, je třeba zmínit rozvoj formátu konvenience společnosti Tesco a obecné snahy o posun supermarketového segmentu do trhu konvenience," upřesňuje zpráva.

Související: Na Prahu zaútočí dalších devět chrámů konzumu

 

Právě se děje

Další zprávy