Tento dobrovolný kodex je jedním z výsledků loňského tlaku Ministerstva financí na české banky. Raiffeisenbank zatím neplní všechna ustanovení, nápravu slibuje do konce března. Ke kodexu se chtějí v příštích týdnech připojit i další ústavy.
"Převážnou většinu bodů obsažených v kodexu považujeme za samozřejmost a tyto požadavky jsou součástí našich služeb již nyní," řekl generální ředitel banky Lubor Žalman. Některá ustanovení však podle něj vyžadují investice do informačních technologií či vytvoření nových databází. Všechny body kodexu chce banka splňovat nejpozději 1. dubna.
Etické budou i další banky
Přijmout pravidla chování ke klientům se v nejbližší době chystají i další banky. Představenstvo České spořitelny bude kodex schvalovat příští týden. Banka má zároveň od počátku roku vlastní kodex, který je prý širší než ten společný. HVB Bank by o osudu textu měla rozhodnout do tří týdnů, podobně se vyjadřuje i Živnobanka. "Ke kodexu se určitě připojíme, formálně tak učiníme v nejbližších týdnech," uvedl mluvčí Ivo Polišenský. Přijetí kodexu slíbila i Komerční banka.
ČSOB tvrdí, že text kodexu je zatím předběžný a je podkladem pro jednání expertní komise, které by se měli zúčastnit i zástupci nebankovních finančních institucí. "Jakmile komise přijde s finálním textem, ČSOB se k němu přihlásí," řekl mluvčí Milan Tománek. "Samotný podpis kodexu není zázračným všelékem," dodal. Důležitější prý je, že banka v duchu kodexu podniká kroky, které by měly zjednodušit a zvýšit přehlednost produktů i formulářů.
Kodex schválila bankovní asociace v polovině prosince a pro banky je dobrovolný. Schválil jej i antimonopolní úřad s tím, že dokument není v rozporu s antimonopolním právem.
Ústavy mají i svá práva
Banka, která kodex podepíše, musí například oznámit změny v ceníku 30 dní před jejich platností. Zákazník bude mít právo seznámit se i s historickými ceníky a ústavy nebudou mít právo poskytovat klientova data jiným firmám. Zákazník bude muset být ještě před podpisem smlouvy informován, že může odmítnout zasílání reklamy. Pokud se kdokoli rozhodne zrušit účet a zřídit si nový v jiné bance, má podle kodexu právo na přiměřené informace a rady, které mu tento postup usnadní.
Banky si na druhé straně vyhrazují například právo požadovat informace a doklady, aby mohly posoudit spolehlivost a důvěryhodnost klienta, a to včetně informací z úvěrových registrů. Banka má také právo zaznamenávat po předchozím upozornění komunikaci s klientem a tyto záznamy uchovávat v souladu s platnými právními předpisy.