Praha - Téměř každý, kdo je v Česku připojený k internetu, prostřednictvím virtuálního světa někdy nakupoval, polovina lidí nakupuje alespoň jednou za tři měsíce. Při svém průzkumu pro Asociaci pro elektronickou komerci to zjistila agentura Mediaresearch.
"Pětadevadesát procent české internetové populace už někdy nakupovalo na internetu. Čtyřiačtyřicet procent dotázaných nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku, dalších dvaadvacet procent jednou za půl roku. Pět procent uživatelů internetu dokonce nakupuje každý týden," uvedl Mediaresearch ve své zprávě.
Při množství transakcí, které tak Češi přes internet uskutečnili, je potěšující, že drtivá většina nakupujících - podle Mediaresearch 99 procent - byla v uplynulém roce s nakupováním převážně spokojena. Přesto si uvědomují možná rizika. Nejvíc zákazníky e-shopů děsí, že se stanou obětí finančního podvodu, že je oklame prodejce co do kvality produktu nebo nesplní reklamační podmínky.
Pokud už se totiž lidé rozhodnou přes internet nakupovat, hodnota zboží se obvykle pohybuje v řádu tisíců. Téměř polovina zákazníků uvedla, že za nákup na síti utratili loni od jednoho do deseti tisíc korun, pětina lidí mezi deseti a dvaceti tisíci korunami.
Žebříček zboží, které Češi přes internet nakupují, se v průběhu let příliš nemění. "V posledním roce lidé na internetu utráceli především za stolní nebo přenosné počítače a počítačový hardware (45%). Přibližně třetina lidí v internetových obchodech v posledním roce nakoupila oblečení či boty, mobilní telefony a jejich příslušenství, domácí (bílé) spotřebiče a knihy," uvedl Jan Mazal z agentury Mediaresearch.