reklama
 
 

Průzkum: Cesta z krize je pomalejší než podniky doufaly

19. 2. 2010 11:20
Barometr nálady malých a středních podniků mírně poklesl. Došlo jim, že cesta z krize nebude snadná.

Praha - Obrat k lepšímu v ekonomické situaci, ale méně optimismu ve výhledu do budoucna. Malé a střední podniky v Česku dobře tuší, že recese neodezní tak rychle, jak by si přály. Změnu jejich nálady změřila po půl roce Hospodářská komora.

"Zvýšil se počet malých a středních firem, které uvádějí, že se jejich celková ekonomická situace zlepšila. Přesto se snížil počet podniků, které s optimismem očekávají svůj další ekonomický vývoj," uvedla komora ve svém shrnutí výsledků průzkumu mezi necelou pětistovkou firem.

Pozitivní vývoj finanční situace hlásilo téměř 20 procent dotázaných podniků, před půl rokem to bylo pouze necelých dvanáct procent. Přesto je stále převyšují podniky, jejichž kondice se ve druhém pololetí loňského roku zhoršila. Bylo jich 42,1 procenta, oproti 56 procentům před půlrokem jde však o zlepšení.

"Optimismus podnikatelské sféry se v uplynulých zhruba šesti měsících o něco snížil a pesimismus vzrostl, což zřejmě souvisí s debatami o možném zvyšování některých daní.  Deficit veřejných financí je ale nutné řešit na výdajové stránce státního rozpočtu, ne příjmové. Jinak bude očekávané ekonomické zotavení zpomaleno," komentoval výsledky průzkumu prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Zatímco s nadějí vyhlíželo v září budoucnost 28,5 procenta firem, v únorovém průzkumu jich bylo jen 21,2 procenta. Podíl těch pesimistických stoupl z 29,2 procenta na 32,5 procenta. Nálada mezi podnikateli však zdaleka není tak černá jako před rokem. To se budoucnosti obávalo přes 62 procent malých a středních podniků.

Respondenti v průzkumu odpovídali také na otázky týkajících se plánů do budoucna. Propad obratu čeká 35,5 procenta z nich, dvacet procent podniků se chystá dál propouštět. Není divu, ve druhém pololetí polovina dotázaných přišla o zakázky a v letošním prvním pololetí očekává zvýšení jejich počtu 20 procent firem. Naopak 34 procent z nich tuší další pokles.

autor: Veronika Skálová | 19. 2. 2010 11:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama