Brusel - Automobilovému trhu v EU se stále nedaří. Prodeje nových vozů v září už dvanáctý měsíc po sobě klesaly. Vyplývá to z dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Jak organizace, kterou reprezentuje 18 evropských výrobců osobních či nákladních automobilů a autobusů, informovala, v září zaznamenaly firmy meziroční propad o 10,8 procenta na 1,1 milionu prodaných vozů. To je největší snížení v uplynulém roce.
Česko nebylo výjimkou
K zemím, které oproti loňskému září zaznamenaly nárůst, patří podle statistik ACEA Velká Británie (o 8,2 procenta), Slovensko (o 46,6 procenta), dále pak Dánsko, Estonsko a Maďarsko.
Francie zažila podle agentury AFP pokles o 17,9 procenta, Německo o 11 procent, Itálie o 25,7 procenta a Španělsko o 36,8 procenta. Pohoršili si i prodejci v Česku, a to o 3,9 procenta.
Za prvních devět měsíců činil v EU meziroční propad 7,6 procenta. V celé skupině sedmadvaceti zemí se za letošní rok zatím prodalo 9,4 milionu vozů.
Podle listu Budapest Business Journal (BBJ) trpěla Evropa už před krizí nadbytečnou kapacitou, která převyšovala zájem spotřebitelů. V době ekonomického zpomalení se pak nerovnost mezi nabídkou a poptávkou jen prohloubila a nyní se tu vyrábí zhruba osmkrát více vozů, než jsou společnosti schopné prodat, odhaduje BBJ.
Automobilky si již uvědomily, že evropský trh pro ně v současné době není zlatým dolem, a začaly produkci na starém kontinentě omezovat.
Fiat zavřel výrobní linku na Sicílii, aktuálně se chystá počet zaměstnanců v celé Evropě snížit o pětinu. Peugeot podle Bloombergu opustí fabriku nedaleko Paříže a zruší na osm tisíc pracovních míst.