Prodej LCD a plazmových televizí roste

ČTK, eko
24. 11. 2005 14:36
Praha/Olomouc - Prodej LCD a plazmových televizí díky pádu jejich cen vzrostl o stovky procent.

Obchodníci hlásí prudký nárůst prodeje moderních LCD a plazmových televizorů, který přisuzují výraznému pádu jejich cen. Na celkovém prodeji televizorů se již tyto moderní přístroje podílejí zhruba třetinou a jejich obliba v České republice podle odborníků dál poroste. LCD či plazmové televizory letos budou v České republice patřit mezi časté vánoční dárky.

"Při porovnání první poloviny roku 2004 a roku 2005 činí nárůst počtu prodaných LCD televizorů zhruba 800 procent při průměrném poklesu cen o více než třetinu. U plazmových televizorů je to přes 500 procent při poklesu cen o zhruba polovinu," řekl dnes ČTK mluvčí sítě 148 elektroprodejen Euronics Bohuslav Komín.

Dodal, že zatímco dříve se prodávaly výlučně klasické televize, tak letos jejich podíl na celkovém prodeji televizorů v ČR klesl na 70 procent. "LCD televizory mají 13 procent, plazmy
11 procent, projekční přístroje čtyři procenta," uvedl Komín.

Nárůst poptávky po plazmových a LCD televizorech letos hlásí také společnost ElectroWorld. "Plazmy a LDC dohromady letos určitě převáží nad prodejem klasických televizorů. Je to dáno především cenami, které u televizorů s plazmovou a LCD obrazovkou klesly ve srovnání s loňským rokem zhruba na polovinu. Nyní si je může dovolit i běžná domácnost," řekl ČTK ředitel společnosti Jiří Řízek. Očekává, že plazmové a LCD televizory budou v oblasti elektroniky největším hitem letošních Vánoc.

Například cena LCD televizorů s úhlopříčkou 82 centimetrů podle Komína klesla za 12 měsíců ze 130.000 korun na 39.000 korun. "V případě plazmových televizorů se 80 procent prodává s úhlopříčkou 106 centimetrů. Loni stály tyto televize průměrně okolo 120.000 korun, nyní je to 50.000 korun u značkových plazmových přístrojů," poznamenal Komín.

Ředitel české a slovenské pobočky výrobce televizorů TCL-Thomson Electronics (TTE) Václav Příhoda ale upozornil, že letos klesající poptávku po klasických televizorech povzbudil výrazný pokles jejich cen. "Všichni čekali stagnaci, ale hlavně teď před Vánocemi nastal velký boom klasických televizorů. Přisuzujeme to obrovskému propadu jejich cen. Plochá televize s úhlopříčkou 72 centimetrů se dá nyní pořídit i za méně než 10.000 korun. LCD televizory si navíc moc neumí poradit s analogovým vysíláním, v tom jsou klasické přístroje nepřekonatelné," řekl ČTK Příhoda.

Dodal, že společnost TTE proto příští rok na trh uvede novou řadu klasických televizí, jejichž tloušťka bude jen o něco málo větší než u plazmových televizí. "Nechceme zatím naši pozornost soustředit pouze na LCD televize, které nyní tvoří 35 procent prodaných televizorů. Očekáváme ale, že v budoucnu se poměr obrátí a LCD televizorům bude patřit 60 procent a klasickým
televizím 40 procent," řekl Příhoda.
 
Výzkumy trhu ukazují, že poptávka po klasických televizorech letos v Evropě klesne o 20 procent, protože zákazníci mají větší zájem o televizory s obrazovkou z tekutých krystalů či o plazmové  televizory. Rostoucí obliba LCD a plazmových televizorů ale dělá problémy výrobcům klasických televizních přístrojů či obrazovek. "Rok 2005 je pro nás velmi obtížný. Průmysl se potýká s nadměrnou kapacitou a rapidním klesáním cen," řekl ČTK Vladan Pěnkava z továrny na výrobu klasických obrazovek LG. Philips Displays v Hranicích na Přerovsku.

 

Právě se děje

Další zprávy