Brno - Další zdržení diskutovaného přesunu brněnského nádraží, připustil investor dvaceti miliardové stavby - Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC).
Způsobí je rozhodnutí Krajského soudu v Brně z letošního ledna, o němž původně správa přepokládala, že cestu k přesunutému nádraží vážněji nezkomplikuje. Soud totiž zrušil územní rozhodnutí a uložil SŽDC, aby doplnila další dokumenty.
Správa železniční a dopravní cesty dnes informovala, že nové územní rozhodnutí, které je k zahájení stavby nového nádraží zapotřebí, letos nejspíš nezíská a stavba se tak nejméně o další rok opozdí.
"Některé věci se ukázaly obtížněji kompletovatelné. Přesto je šance, že veškeré doklady, jejichž absence nám byla vytýkána, předáme do konce roku. V příštím roce bychom mohli kromě územního rozhodnutí získat také stavební povolení a v optimálním případě i vypsat soutěž na zhotovitele," řekl ČTK generální ředitel správy Jan Komárek.
Samotná stavba, která měla podle původních plánů začít už příští rok, by se tak odsunula až na druhou polovinu roku 2011.
Právě získání územního rozhodnutí je však podmínkou pro to, aby se na dvacetimiliardovou stavbu podařilo získat finance z operačního programu Evropské unie. Právě tyto finance jsou podmínkou toho, aby se celý přesun podařilo uskutečnit.
Miroslav Patrik z hnutí Děti Země, který patří ke kritikům záměru přemístit současné nádraží o necelý kilometr dál od centra města, upozorňuje, že projekt nesplňuje ani další podmínky získání dotace, například posouzení alternativních variant. Stejné stanovisko v roce 2007 zaujal i Nejvyšší kontrolní úřad.
Sluz nabrala i úvodní etapa
Práce na přesunu hlavního nádraží měly podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se od roku 2007 staví odstavené nádraží, jehož stavba nabrala roční zpoždění a které je jednou z vedlejších etap celého odsunu. Součástí tohoto projektu je i stavba myčky kolejových vozidel, která by měla skončit do poloviny příštího roku.
Přesun nádraží je jedním z nejkontroverznějších plánů rozvoje města a kromě přesunu samotného dopravního uzlu zahrnuje i výstavbu nové čtvrti. V Brně má řadu odpůrců včetně Strany zelených, která je v současnosti jednou z koaličních stran na brněnském magistrátu.