Praha - Čepovaným colovým limonádám v Česku se podle všeho rodí nová konkurence. Plzeňský Prazdroj totiž zavádí na trh nealkoholický nápoj pod názvem Swist Cola.
Podle tiskového mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiřího Marečka má pivovar v plánu celorepublikovou distribuci. "Cílem je nabídnout kompletní nápojový sortiment v 50l sudech výhradně pro on-trade segment, tedy hospody a restaurace," potvrzuje.
V některých částech republiky už je Swist Cola v restauracích k dostání. Pod točeným nealkem ji už nabízí třeba brněnská Kozlovna U Badinů. V nápojovém lístku je plzeňskou colu možné nalézt i v dalším brněnském podniku - ve Vinárně u Šafránků.
Do pražských hospod a restaurací by nápoj mohl dorazit v nejbližší době. Například síť Rustika Restaurant očekává, že se Swist Cola v její nabídce objeví v řádu několika týdnů.
Pivovar má nižší cenu
Konkurentem přitom limonáda bude také proslulé Kofole.
Cena za 50litrový sud pro obchodníky je u Swist Coly o téměř o třetinu nižší než u Kofoly. "50litrový sud nabízíme za 530 korun. Koncová cena se ale samozřejmě bude lišit v jednotlivých restauracích i hospodách, protože záleží na provozovateli a jeho cenové politice," doplňuje Mareček.
Sud se stejným objemem Kofola prodává za více než 700 korun.
"V podstatě jakákoli čepovaná limonáda se dá považovat za konkurenci Kofole," argumentuje mluvčí společnosti Kofola Martin Klofanda. Kofola má ale podle něj dlouhou tradici.
Kofola vede v současnosti kampaň na podporu Kofoly Originál s názvem Pozor na kofotiny. Ta má upozornit na různě naředěné limonády, které některé podniky vydávají za Kofolu. "Cílem je bojovat proti bezejmenným limonádám, které někde bývají za Kofolu vydávany," doplňuje Klofanda.
Limonádu například vyrábí také jihomoravský pivovar Černá Hora, pivovar Bernard zase nabízí lahvový nealkoholický nápoj pod názvem "Bernard s čistou hlavou švestka".
Obliba colových limonád roste
V období od dubna 2008 do letošního března prodali tuzemští maloobchodníci 1,679 miliardy litrů nealko nápojů, což je o 3,8 procenta méně než o rok dříve. Utržili za ně však přes 15,1 miliardy korun, zhruba o 350 milionů korun více než o rok dříve.
"Pokles prodeje nealko nápojů je tažen především ochucenými limonádami, které klesají meziročně v objemu o devět procent," řekl agentuře ČTK Ondrej Štefánik ze společnosti Nielsen. Obliba colových limonád ale roste. Prodalo se jich o šest procent více.