Praha - Počet kontaktních míst České pošty na venkově se do šesti let zvýší. Jen místo klasických poboček budou lidé chodit na obecní úřady nebo v určitý pravidelný čas k poštovní dodávce.
Pošta tímto plánem odmítá obvinění Sdružení místních samospráv (SMS), že se tajně chystá rušit některé venkovské pošty a výrazně omezit své služby až na 1500 pobočkách.
Sdružení zastřešující asi tisícovku obcí označilo tento týden plány pošty na optimalizaci sítě svých poboček za "drastické."
Dnešní síť vychází z potřeb 19. století
"Mluvčí České pošty nemluví pravdu, pokud tvrdí, že změny projednávají s místní samosprávou. Informace o rušení naší pošty jsem se dozvěděl náhodou, sám jsem vyvolal jednání a situace je velmi zlá, už došlo k omezování služeb," tvrdí místopředseda ústeckého SMS Karel Drašner, který je zároveň starostou Háje u Duchcova.
Pošta ale trvá na tom, že obce o plánu informuje dopředu. Projekt jsme projednali se Svazem měst a obcí i Českým telekomunikačním úřadem více než před půl rokem, ujišťuje mluvčí pošty Ivo Mravinac.
Plán optimalizace vychází z matematického modelu, který navrhl ideální podobu moderní poštovní sítě v České republice. Ta současná totiž stále vychází z potřeb pošty a komunikačních technologií 19. století. To je podle České pošty potřeba změnit
Vlastní pobočky chce mít pošta napříště jen v místech s největšími požadavky na její služby. Jinde bude zavádět model pošta-partner, kdy služby bude poskytovat smluvní partner pošty, nejlépe místní úřad. Pošta ale počítá také s takzvanými mobilními obslužnými místy, kam bude „motorizovaná pošta" dojíždět.
"Cílové číslo" - tedy kolika poboček se bude optimalizace týkat - podle Mravinace ještě neexistuje, řádově to ale budou stovky.
V autě vám budeme blíž
"V některých případech ale pouze měníme formu poskytování poštovních služeb," doplňuje mluvčí pošty Marta Selicharová. "Stávající počet míst s poštovní obsluhou se tak v cílovém stavu nezmenší, naopak jich bude po dokončení projektu více - dojde tedy k rozšíření poštovní sítě," dodává.
Z oficiálních čísel České pošty však zatím vyplývá, že počet poboček klesl mezi lety 2008 a 2010 o 33 pošt (z 3392 na 3359, viz graf).
Do praxe má být plán optimalizace uveden do roku 2017.
"Nepostupujeme násilnou cestou, záleží na jednáních," tvrdí Mravinac, podle kterého je právě v tom důvod, proč si na celý plán pošta dala šest let. „Jedním z důvodů je právě skutečnost, že nechceme posílat dopisy, ale každou změnu osobně projednáváme. Je to tedy jen otázkou času, kdy se u té které místní samosprávy naši zástupci zastaví," tvrdí mluvčí.
Problém: Jak dostat důchody na vesnice?
Místopředseda SMS Drašner kritizoval Českou poštu i za kampaň, kvůli které si podle něj mnoho seniorů zřídilo účty u Poštovní spořitelny pro vybírání důchodu.
"Nedovedu si představit, jak tito staří lidé budou za bankovními službami jezdit autobusem mnoho kilometrů daleko," sdělil v pondělí místopředseda SMS Drašner.
Ani to však nebude podle Mravinace tak horké. „I na poště-partner bude možné klienty poštovní spořitelny obsloužit," tvrdí. Uznává však, že tam, kde zůstane pouze mobilní obslužné místo, zatím řešení vyjasněno není.
"Jednáme o tom se zástupci poštovní spořitelny," vysvětluje mluvčí.