Praha - První pokles tržeb v dvanáctileté historii svého působení v České republice zaznamenala v loňském roce poznamenaném recesí velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry. Snížily se o 2,5 miliardy korun na 32,4 miliardy.
"V loňském roce byly výsledky naší společnosti ovlivněny zejména dopadem celosvětové hospodářské krize na naše hlavní zákaznické skupiny. Segment restaurací a hotelů zaznamenal v loňském roce až třicetiprocentní pokles tržeb, nižší tržby měli i zákazníci z nezávislého maloobchodu, kam patří malé prodejny či večerky, které byly pod obrovským tlakem řetězců," uvedla mluvčí společnosti Romana Nýdrle.
Vzhledem k vlivu, který měly tyto skupiny zákazníků v loňském roce, si tedy Makro nemůže mnoho slibovat ani od letošních tržeb. Především provozovatelé hotelů a restaurací se totiž obávají, že zdaleka nejsou z nejhoršího venku a situace se hned tak nezlepší. Na začátku roku varovali před úbytkem pracovních míst.
Makro, které je součástí skupiny Metro Group otevřelo svůj první obchod pro podnikatele v Ostravě, postupně přibylo dalších 12 velkoobchodních center. Právě obchodníci z oblasti gastronomie tvoří velkou část jeho 800 tisíc registrovaných zákazníků.
Velkoobchodní řetězec ale není jediný, kdo pokles tržeb pocítil. Podle údajů společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod poklesly tržby deseti největších řetězců v Česku poprvé od roku 1993, a to o 3 miliardy korun.