Pivní zemětřesení. Anheuser se zbavil Staropramenu

Tomáš Fránek
15. 10. 2009 15:40
Pivovar Anheuser-Busch InBev prodává svoje pivovary ve východní Evropě
Pivovar Staropramen v Praze.
Pivovar Staropramen v Praze. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Pivní trh ve střední a východní Evropě zažívá další velký obchod, při kterém se mění i majitel pivovaru Staropramen.

Jeho dosavadní vlastník, společnost Anheuser-Busch InBev, totiž prodala svoje podniky ve východní Evropě investiční společnosti CVC Capital Partners za 2,23 miliardy USD (38,6 miliardy korun).

Dvojka na trhu

CVC tak získá pivovary v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, České republice, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku, napsala agentura Reuters.

Anheuser-Busch InBev, který je největším pivovarem na světě, dodal, že cena za pivovary by se podle dohody mohla případně vyšplhat až na 3,03 miliardy dolarů, v závislosti na návratnosti investice pro CVC. AB InBev současně získá přednostní právo na odkup pivovarů v případě, že se je CVC rozhodne prodat. Dohoda by měla být dokončena v lednu 2010.

Skupinu pivovarů plánuje společnost CVC přejmenovat na StarBev. "Akvizice znamená pro CVC první investici v regionu a máme radost, že jsme koupili tak silné aktivity s tradičními značkami, zkušeným vedením a oddanými zaměstnanci," uvedl v prohlášení šéf CVC pro střední a východní Evropu István Szoke.

CVC vlastní po celém světě 51 firem s 280 000 zaměstnanci. Roční tržby těchto firem činí zhruba 88 miliard eur (2,3 bilionu korun).

Foto: Aktuálně.cz
Přečtěte si pivní blog Jana Kočky na Aktuálně.cz

Pivovary Staropramen jsou druhým největším výrobcem piva v Česku. Na tuzemském trhu mají zhruba patnáctiprocentní podíl. Kromě piv značky Staropramen prodává firma na českém trhu také značky Ostravar, Braník, Stella Artois nebo Hoegaarden.

Jde o další velký přesun na českém pivním trhu. Loni pivovar Heineken rozšířil svůj majetek o ústeckou společnost Drinks Union. Heineken tak zvýšil podíl na trhu na 12 procent a posílí tak pozici trojky s celkovou kapacitou více než 1,9 milionem hektolitrů.

Loni rekordní

Právě Heineken měl být jedním ze zájemců o Staropramen, o prodeji pivovarů se spekulovalo už od začátku letošního roku.

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,26 milionu hektolitrů piva a překonaly tak svůj předloňský rekord, více v Česku vyrobil jen Plzeňský Prazdroj.

"Pro naše spotřebitele a obchodní partnery, stejně jako pro naše zaměstnance, se v souvislosti se změnou našeho vlastníka nic nemění. Veškeré naše smluvní vztahy zůstávají beze změny. Zůstáváme i nadále držitelem licencí na belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe a budeme pokračovat v jejich distribuci v rámci našeho portolia. Našim spotřebitelům a zákazníkům tak budeme i nadále poskytovat stejnou nabídku piv a souvisejících služeb, jako tomu bylo doposud. Stejně tak bude společnost Anheuser-Busch InBev i nadále pokračovat v distribuci značky Staropramen ve vybraných zemích včetně Velké Británie, Německa, Spojených států, Ruska či Ukrajiny." uvedl ředitel Staropramenu Zbyněk Kovář.

Anheuser-Busch InBev vznikl loni v listopadu, kdy belgický InBev dokončil převzetí amerického konkurenta Anheuser-Busch za 52 miliard dolarů. Američané vedou řadu sporů s českobudějovickým Budvarem o značky Bud a Budweiser. Spory jsou ale nezávislé na dnešním obchodu, prodej Staropramenu na ne nebude mít vliv.

 

 

Právě se děje

Další zprávy