Penny Market chce revoluci, do obchodů vrací plechovky

Tomáš Fránek
1. 6. 2010 12:38
Diskontní obchody Penny začaly v Německu prodávat ve velkém nápoje v plechovkách
Všichni budeme recyklovat. Ilustrační snímek.
Všichni budeme recyklovat. Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Berlín - Diskontní řetězec Penny, který působí také v Česku, chystá na svém domovském trhu v Německu obalovou revoluci.

Už od června totiž do jeho obchodů v Německu zamíří podstatně více nápojů v plechovkách. Po letech, kdy plechovky jako neekologický produkt téměř zmizely z pultů německých obchodů, je tak Penny prvním velkým hráčem na trhu, který se k tomuto druhu obalu vrací.

Od června bude řetězec prodávat ve velkém limonády a pivo v plechovkách. Jako první přijdou na řadu obchody v Severním Poryní - Vestfálsku, kde se objeví v plechovkách deset druhů nápojů.

Pivo i Cola v plechu

Podle oznámení firmy lidé v plechovkách najdou jak Pepsi Colu, tak pivo včetně Plzeňského. "Nápoje v plechovkách poskytují lepší trvanlivost nápoje, jsou lehčí, pro zákazníky výhodnější," uvedl řetězec.

Podle zástupců diskontu Penny se nyní plechovky recyklují až z 96 procent, v devadesátých letech to bylo pouze 36 procent.

Ještě v roce 2003 se v Německu prodávalo osm miliard plechovek ročně, pak počet plechových obalů začal prudce klesat. Od roku 2003 totiž  platí v Německu záloha na veškeré obaly od nápojů. Výjimku má pouze víno, ovocné šťávy, mléko a bioprodukty.

Penny zatím bere Německo jako zkušební trh, podíl nápojů v plechovkách chce zvyšovat i v dalších zemích, kde působí. Žádný časový horizont ale firma zatím neuvedla.

Penny Market má v Česku 324 prodejen a je pátým největším řetězcem v Česku. Prodejny Penny Market patří společně se supermarkety Billa do německé obchodní skupiny REWE Group.

Češi si plechovky neoblíbili

Lidé v Česku si ale zatím nápoje v plechovkách příliš neoblíbili, jejich podíl na trhu je malý. Podle společnosti EKO - KOM, která se v zemi stará o sběr a recyklaci obalových odpadů, si Češi a Moravané navíc raději kupují nápoje v plastu nebo ve skle.

Exministr životního prostředí Martin Bursík už ale připravovil návrh nového zákona o odpadech, který by měl umožnit, aby se více surovin znovu využívalo.

Předloha počítá například s tím, že by obce musely od roku 2011 umožnit lidem, aby kromě tradičních plastů, skla a papíru mohli třídit i kovy, nápojové kartony a bioodpad.

>

"Nápojové plechovky mají pro recyklaci velmi malý potenciál, protože reprezentují necelých šest procent kovových odpadů. I při jejich absolutní recyklaci by celková recyklace obalů v republice nevzrostla ani o jedno procento," řekla už dříve deníku Aktuálně.cz mluvčí EKO-KOM Šárka Nováková.

To, že lidé v Česku plechovky zrovna nemilují. potvrzují i statistiky tuzemských pivovarů. Podíl plechovkového piva na výstavu tuzemských pivovarů pro domácí trh se v posledních letech pohybuje kolem tří procent, lahvové naopak tvoří téměř polovinu prodejů a jeho podíl rok od roku roste.

Velkou část vyrobeného plechovkového piva tuzemské pivovary vyvážejí. Plechovky tvoří přibližně 15 procent exportu Plzeňského Prazdroje.

 

Právě se děje

Další zprávy