Penny Market chce revoluci, do obchodů vrací plechovky

Tomáš Fránek
1. 6. 2010 12:38
Diskontní obchody Penny začaly v Německu prodávat ve velkém nápoje v plechovkách
Všichni budeme recyklovat. Ilustrační snímek.
Všichni budeme recyklovat. Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Berlín - Diskontní řetězec Penny, který působí také v Česku, chystá na svém domovském trhu v Německu obalovou revoluci.

Už od června totiž do jeho obchodů v Německu zamíří podstatně více nápojů v plechovkách. Po letech, kdy plechovky jako neekologický produkt téměř zmizely z pultů německých obchodů, je tak Penny prvním velkým hráčem na trhu, který se k tomuto druhu obalu vrací.

Od června bude řetězec prodávat ve velkém limonády a pivo v plechovkách. Jako první přijdou na řadu obchody v Severním Poryní - Vestfálsku, kde se objeví v plechovkách deset druhů nápojů.

Pivo i Cola v plechu

Podle oznámení firmy lidé v plechovkách najdou jak Pepsi Colu, tak pivo včetně Plzeňského. "Nápoje v plechovkách poskytují lepší trvanlivost nápoje, jsou lehčí, pro zákazníky výhodnější," uvedl řetězec.

Podle zástupců diskontu Penny se nyní plechovky recyklují až z 96 procent, v devadesátých letech to bylo pouze 36 procent.

Ještě v roce 2003 se v Německu prodávalo osm miliard plechovek ročně, pak počet plechových obalů začal prudce klesat. Od roku 2003 totiž  platí v Německu záloha na veškeré obaly od nápojů. Výjimku má pouze víno, ovocné šťávy, mléko a bioprodukty.

Penny zatím bere Německo jako zkušební trh, podíl nápojů v plechovkách chce zvyšovat i v dalších zemích, kde působí. Žádný časový horizont ale firma zatím neuvedla.

Penny Market má v Česku 324 prodejen a je pátým největším řetězcem v Česku. Prodejny Penny Market patří společně se supermarkety Billa do německé obchodní skupiny REWE Group.

Češi si plechovky neoblíbili

Lidé v Česku si ale zatím nápoje v plechovkách příliš neoblíbili, jejich podíl na trhu je malý. Podle společnosti EKO - KOM, která se v zemi stará o sběr a recyklaci obalových odpadů, si Češi a Moravané navíc raději kupují nápoje v plastu nebo ve skle.

Exministr životního prostředí Martin Bursík už ale připravovil návrh nového zákona o odpadech, který by měl umožnit, aby se více surovin znovu využívalo.

Předloha počítá například s tím, že by obce musely od roku 2011 umožnit lidem, aby kromě tradičních plastů, skla a papíru mohli třídit i kovy, nápojové kartony a bioodpad.

>

"Nápojové plechovky mají pro recyklaci velmi malý potenciál, protože reprezentují necelých šest procent kovových odpadů. I při jejich absolutní recyklaci by celková recyklace obalů v republice nevzrostla ani o jedno procento," řekla už dříve deníku Aktuálně.cz mluvčí EKO-KOM Šárka Nováková.

To, že lidé v Česku plechovky zrovna nemilují. potvrzují i statistiky tuzemských pivovarů. Podíl plechovkového piva na výstavu tuzemských pivovarů pro domácí trh se v posledních letech pohybuje kolem tří procent, lahvové naopak tvoří téměř polovinu prodejů a jeho podíl rok od roku roste.

Velkou část vyrobeného plechovkového piva tuzemské pivovary vyvážejí. Plechovky tvoří přibližně 15 procent exportu Plzeňského Prazdroje.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy