Paštika Májka znovu vyvolává spory, firmy se hádají

Tomáš Fránek
11. 8. 2009 19:29
Úřad rozhoduje o ochranu značky Májka krém
Značku Májka se po letech podařilo vybojovat konzervárně Hamé.
Značku Májka se po letech podařilo vybojovat konzervárně Hamé. | Foto: www.hame.cz

Brno - O málokterý výrobek v Česku a na Slovensku se vedly tak ostré hádky jako o značku paštiky Májka. Název nejznámější tuzemské paštiky ve spojení se slovem krém nyní znovu vyvolává spory mezi firmami Hamé a Seliko.

Rozepři firem tak musí řešit Úřad průmyslového vlastnictví.

Značku Májka má zaregistrovanou největší tuzemská konzervárna Hamé, která jméno pro paštiku hájila v dlouholetých soudních sporech. A známku Májkrém ve třech různých podobách má zase pro sebe chráněnu další velká tuzemská společnost Seliko.

Znovu na začátku

Hamé ale chce, aby byla registrována i další značka - Májka krém. A to se nelíbí Seliku, podle kterého jde jednoznačně o velmi podobný název jako je Májkrém. A spor už tři roky řeší Úřad průmyslového vlastnictví.

Ten v první fázi sporu rozhodl, že Hamé může mít značku Májka krém registrovanou. Seliku se to ale nelíbilo a odvolalo se. "Dlouhodobost užívání a stálá jakost bez reklamací opravňuje k názoru, že označení Májkrém se stalo všeobecně známou značkou, která má v České republice dobré jméno," uvedla firma v odvolání.

Podle zástupců Hamé ale pro odmítnutí ochrany pro Májku krém není žádný důvod.

Předseda úřadu Josef Kratochvíl ale nyní vyhověl odvolání Selika a ochranu pro Hamé zatím nepotvrdil. Podle Kratochvílova rozhodnutí jsou obě značky podobné a lidé by si je mohli snadno zaměnit. Celý proces se tak vrací na začátek, úřad bude spor rozhodovat znovu.

Hamé o značku Májka bojovalo několik let se slovenskou konkurencí. Soud tak například po pěti letech jednání rozhodl, že společnost R. S. K. nesmí používat označení Májka - RISO.

Miliony korun

Ve sporech o značky jako je Májka jde přitom o stovky miliónů korun. Tolik stojí zavést značku na trh a udržet ji v povědomí lidí.

Konzervárna v Babicích vyrábí vepřový krém několik desítek let a Májka patří mezi vlajkové značky firmy. Ročně firma prodá stovky tisíc kusů pod značkou v Česku i na Slovensku.

Spory o podobné názvy pro výrobky nebo služby nejsou v Česku neobvyklé. U soudu tak sešly například ČSOB a mBank, které se přely o název spořicího účtu eMax

 

 

Právě se děje

Další zprávy