Brusel - Prodej nových automobilů nepřestal padat ani v lednu. V celé Evropské unii s výjimkou Malty, pro kterou nejsou k dispozici data, meziročně klesl o 8,7 procenta.
Jak uvádí v úterní tiskové zprávě Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), počet nově registrovaných aut spadl na 885 159 kusů. To je nejnižší měsíční hodnota od roku 1990, kdy ACEA začala své statistiky sestavovat.
V celé sedmadvacítce hlásí růst Velká Británie (o 11,5 procenta), Belgie (o 13,3 procenta), Dánsko (o 14,5 procenta) a Estonsko (o 28,4 procenta), mírně se situace lepšila také v Rakousku, Polsku a Portugalsku.
Na dalších klíčových trzích ovšem došlo k poklesu - v Německu o 8,6 procenta, ve Španělsku o 9,6 procenta, ve Francii o 15,1 procenta a v Itálii o 17,6 procenta.
Slabším prodejům se nevyhnula ani Česká republika, kde si lidé v lednu pořídili 12 071 nových aut. Tedy o 6,6 procenta méně než loni.
"Trh s automobily je již dlouhodobě velmi nestabilní. Mnoho lidí přehodnocuje, za co své peníze utratí a nákup automobilu dále odkládá. Tento stav bude v závislosti na vývoji ekonomické situace spíše přetrvávat a hodně Čechů si své plánované auto prostě nekoupí," komentuje Petr Megela ze skupiny GfK, která sestavuje spotřebitelské průzkumy.
Automobilové kuriozity. Pozoruhodné snímky roku 2012:
Největší prodejce v EU VW Group zvýšil svůj podíl na unijním trhu na 24,4 procenta, prodeje mu však meziročně klesly o 5,2 procenta. Z toho Škodovce o 1,2 procenta.
Dařilo se zvláště německým značkám. Skupina BMW, která ovládá 6,2 procenta trhu EU, zvýšila prodeje o 6,4 procenta. Stejně tak Daimler, který získal o 3,7 procenta více nových zákazníků.
Naopak pro francouzský Peugeot nebo italský Fiat leden zrovna úspěšný nebyl. Skupina PSA, do které kromě Peugeotu spadá ještě Citroen, hlásí propad o 16,1 procenta, Fiat pak o 12,4 procenta.
Co se týká absolutních čísel, největším trhem zůstává Německo, kde si noví majitelé zaregistrovali přes 192 tisíc vozů. Následuje Velká Británie (143,6 tisíce aut), další jsou Francie a Itálie.
Jak zmiňuje server Spiegel, automobilový průmysl patří v Evropě mezi klíčová odvětví - zaměstnává zhruba 12 milionů osob. Řada z nich však nemá práci jistou.
Jelikož se za celý rok 2012 prodalo nejméně vozů za uplynulých 17 let a jen od roku 2007 obchod s osobními vozy klesl o čtvrtinu, automobilky začínají rušit některé výrobní haly.
Například Ford zastavuje produkci ve dvou továrnách v Británii a v jedné v Belgii. Peugeot plánuje opustit výrobní linku nedaleko Paříže a Opel zase odchází z Bochumu v západním Německu.
Spiegel ovšem zdůrazňuje, že ačkoliv „Evropa krvácí", celosvětově automobilový průmysl stále roste. Vyšší poptávku hlásí Čína, Brazílie, Indie či Rusko. Volkswagen, který v Evropě klesal, se chystá v Číně nebo Mexiku otevírat nové továrny.
Na globálním trhu se loni celkem prodalo okolo 70 milionů vozů a do roku 2020 se počítá s nárůstem na 90 milionů.
Pneumatice je 125 let. Fotky a zajímavosti z historie:
Kdo vyhraje evropské a světové Auto roku? Tady jsou finalisté: