Praha - Ostravský podnikatel Daneš Zátorský, před krizí jeden z nejmocnějších moravských byznysmenů, zachraňuje poslední zbytky svého impéria. Do kolapsu se dostala už i vlajková loď jeho holdingu Geofin, stavební firma VOKD.
Firmu loni na podzim odstřihl od úvěrů hlavní finanční partner Česká spořitelna. Od té doby je bez peněz. „Jsem připraven prodat majoritu VOKD, hledáme partnera, který mu zajistí financování," říká Zátorský. Zájemci o zdecimovaný podnik se zatím nehrnou.
Pokud VOKD padne, zhroutí se poslední větší stavební firma na severní Moravě. Někdejší Tchas pod francouzským majitelem Eiffage Construction předloni zkrachoval, z ODS Dopravních staveb (dnes součást francouzské Eurovie) zůstal zlomek se sotva stovkou kmenových zaměstnanců.
Při krachu VOKD by podle Zátorského hrozil řetězový pád srovnatelný se zavřením dolu Paskov: „Jsou na nás navázány stovky firem s tisícovkami lidí," tvrdí.
Zmenšování stavebních firem je trendem doby. Pokud regionální stavebníci vůbec seženou zakázky, najímají si na ně dodavatele zvenčí. Sektor zdecimovala krize. V případě VOKD je ale důvodů víc.
Pád a dotace
„Na počátku všech mých problémů jsou problémy s dotacemi," říká Zátorský, který kariéru začínal jako policejní vyšetřovatel, první kapitál vydělal na kapitálovém trhu a kromě byznysu byl znám ve sportu. Býval ve vedení České boxerské asociace, vlastnil druholigový fotbalový klub FC Vítkovice a prvoligový Basketbalový klub Nový Jičín (oba zkrachovaly).
Vaz Zátorskému zlomil miliardový projekt opravny letadel Job Air Technic na ostravském letišti Mošnov. Firma je od půli ledna opakovaně v insolvenčním řízení. Předchozí hrozby insolvencí Job Air ustál, tentokrát je situace vážná. Úpadek navrhují Česká exportní banka a Česká spořitelna kvůli třičtvrtěmiliardovému úvěru, nesplácenému přes tři roky.
Celý mošnovský projekt Job Air stál na dotacích inovativního podnikání od ministerstva průmyslu. Měl dostat téměř miliardu korun, z níž do Job Air přišlo „jen" přes 300 milionů. Dva roky po rozjezdu se přísun dotací zadrhl, vláda tehdy zjistila, že na podporu průmyslu slíbila víc peněz, než měla k dispozici. Dotace krátila, čímž Job Air Technic dostal smrtelnou ránu, z níž se už nevzpamatoval.
Financování náběhové křivky mošnovské opravny začal Geofin flikovat z dalších firem, což holding rozbíhající najednou i jiné velké projekty vyčerpalo. Situaci vyhrotila krize, impérium se dostalo do vývrtky a od té doby nezadržitelně padá.
VOKD v křeči
VOKD bývalo Zátorského vlajkovou lodí. Když firmu kupoval v roce 2006 od Ostravsko-karvinských dolů, byl to prosperující podnik s více než tisícovkou zaměstnanců a tržbami přes 2,5 miliardy korun. Do roku 2009 firmě stoupaly tržby i zisky skoro o třetinu ročně. Zčásti ji živilo pozemní stavitelství - hlavně byty -, zčásti důlní stavby pro OKD.
Dnes z původního podniku zbývají trosky. Situace se vyhrotila loni v září, když Česká spořitelna stáhla z VOKD peníze. Firma měla potíže se splácením a banka se lekla příliš velkého rizika. VOKD je od té doby v permanentní krizi. Škrtá náklady, rozprodává majetek.
Loni její stav zaměstnanců klesl na 620 a hubnutí pokračuje: „Dalších 40 až 50 lidí budeme muset ještě propustit," připouští Zátorský. Firmě chybí provozní kapitál, dluží dodavatelům, nestíhá zakázky, zpožďuje mzdy.
Zátorský stále doufá, že kolaps někdejšího klenotu ustojí: „Hledáme partnera, který by převzal financování VOKD. Ale má to řadu problémů, jednak nám spořitelna stále drží zástavy, jednak nemám na řešení problému VOKD dost času, protože zároveň řešíme insolvenci Job Air," připouští.
Vzdušné zámky
Zátorský bojuje na mnoha frontách. Jeho Geofin se hroutí celý.
Byznysmen Zátorský začínal jako obchodník s akciemi v 90. letech. Založil brokerskou firmu Garfield a na finančních operacích vydělal v první porevoluční dekádě velké peníze. Ve velkém investoval do leteckého byznysu na letišti Mošnov: Jeho letecká divize Central Connect Group postupně zastřešila čtyři firmy. Provozovala aerotaxi a vyhlídkové lety, pravidelné linky, nákladní dopravu, pilotní školu a opravnu letadel.
Jeho aktivity byly mnohem širší: Zátorský také kontroloval kampeličku Unibon, z níž chtěl udělat klasickou banku. Stavební divize, kam vedle VOKD patří také jesenický Slezský kámen a developerské společnosti, patřila k tahounům regionálního stavebnictví. Byl aktivní i v Polsku a na Slovensku, ještě v roce 2007 snil o miliardových investicích do důlních staveb v Kolumbii či Vietnamu.
A čerpal dotace. Zátorského nejlepší podnikatelská léta se datují do období, kdy v Ostravě a Moravskoslezském kraji vládla pravice. S jejími špičkami měl dobré kontakty, přátelil se s jednou z nejvýraznějších postav ODS Pavlem Drobilem či s lidoveckým politikem Pavlem Lukšou. Kontakty mu otvíraly cestu k penězům.
Kromě dotací od ministerstva průmyslu na mošnovskou opravnu a od ministerstva školství na vzdělávání zaměstnanců mu další peníze přiklepl Moravskoslezský kraj, vlastník letiště. Ostravští politici snili, že se z Ostravy stane významný regionální letecký uzel. Kraj platil tučné dotace soukromým dopravcům na „zalétání" mezinárodních linek do Vídně, Paříže, do Německa.
Podpora šla především Zátorského aerolinkám Job Air - Central Connect Airlines. Když se vyměnila politická garnitura, kraj penězovod přiškrtil a mošnovský sen skončil. Dnes odtud létají do zahraničí pouze chartery, vysněným vzdušným uzlem v regionu se nakonec staly polské Katovice.
Central Connect Airlines skončily v úpadku už před třemi lety. Mají devět letadel, jež létají pro několik smluvních dopravců ve Skandinávii. Podnik se pokouší o reorganizaci, reorganizační plán stojí na vstupu strategického partnera. Z prvních jednání sešlo, nového zájemce zatím insolvenční správce nenašel. „Jde to už mimo mne," říká Zátorský.
Mimochodem - Zátorského ambiciózní mošnovský letecký byznys se nikdy nedostal do zisku a nezačal plnit, co si od něj majitel Geofinu sliboval. I z dalších projektů jsou trosky. Kampelička Unibon padla před třemi lety. V úpadku je obchodní firma Beskydy Invest. Jesenickou společnost Slezský kámen se pokusili do insolvence loni poslat zaměstnanci, jimž dlužila mzdy, návrh neprošel kvůli formálním chybám. Celý Geofin hubne: Zátorský se majetkových podílů v některých firmách zbavil a převedl je na manažery: „Je to tak lepší pro banky," říká.
Spor se Světlíkem
Zátorský tvrdí, že se na jeho pádu podepsal ještě jeden faktor: rozchod s někdejším byznysovým partnerem, majitelem Vítkovic Janem Světlíkem. V tučných letech se Světlíkem spolupracoval na řadě projektů, jedním z nich byla i osudná stavba mošnovského opravárenského hangáru. Na ní se podílela Světlíkova vítkovická firma Hutní montáže. Vítkovice projekt také finančně podpořily, zaručily se mimo jiné částkou 137 milionů korun za úvěry Job Air Technic a staly se jeho 20procentním akcionářem.
Zátorský a Světlík si spolu pořídili apartmány v luxusním horském komplexu Bílý Kříž v Beskydech, čile obchodně spolupracovali.
Kolem roku 2011, když začaly potíže s mošnovskou opravnou, se ale jejich kroky rozešly. Důvod si lze domyslet: Světlík v Geofinu utopil nemalé peníze, které by se dnes ve Vítkovicích hodily. Někdejší partneři se dnes už nejsou schopni domluvit. Když se Světlík loni pokusil do mošnovského projektu majetkově vstoupit a chtěl odkoupit nesplácené pohledávky Job Air u bank, stěžoval si, že mu brání nesouhlas s následnou kapitalizací ze strany dnešních majitelů firmy Daniela Barče a Daniela Hurty. Oba jsou Zátorského bývalí manažeři, kteří mají k bývalému zaměstnavateli mnohem těsnější vztah než ke Světlíkovi.
Zátorský zase obviňuje Světlíka, že u lidí z České spořitelny přiživil nepřízeň vůči Geofinu a že Světlíkovy intervence přispěly ke stažení peněz z účtů holdingu Geofin.
Nyní se zdá, že letitá vzájemná averze přerostla v otevřenou válku: Před pár měsíci zahájila neprůhledná kyperská firma Zervania prostřednictvím své české dcery King Dawn otevřený útok na Světlíka, nárokuje si 50 procent jeho Vítkovic. Nelze vyloučit, že v pozadí stojí tradiční Světlíkův protivník, miliardář Karel Komárek, či někdo z jeho partnerů, každopádně u počátků operace stáli Zátorského lidé. Nedávno zase Zátorský prodal pohledávky, jež držel v krachujícím Job Air, finanční skupině J&T. I to lze vykládat jako tah proti Světlíkovi: J&T se okamžitě aktivně zapojila do insolvenčního řízení na Job Air, kde může blokovat Světlíkovy věřitelské zájmy a oslabovat Českou spořitelnu.
Sám Zátorský nechce o King Dawn ani o roli J&T v insolvenčním procesu Job Air mluvit. „Nevím, kdo za těmito kroky je," tvrdí. Zdá se ale, že chudnoucí ostravský oligarcha má ještě pořád sílu do ekonomiky v moravskoslezském regionu docela hlasitě mluvit.