Berlín - Už příští měsíc nemusí mít německá automobilka Opel peníze na financování výroby a dvacet pět tisíc zaměstnanců firmy se ocitne v ohrožení.
A ekonomičtí experti vládní Křesťansko-demokratické unie (CDU) už považují vyhlášení nesolventnosti firmy Opel za neodvratné.
Opel hodlá v nejbližších dnech předložit německé vládě plán na své přežití, který je podmínkou pro zvážení státní pomoci.
Potřebujeme peníze
Opel, patřící do koncernu General Motors, je podle agentury Reuters vůbec první automobilkou v Evropě, která požádala o státní pomoc. Aby přečkala do konce roku 2011, kdy má začít dodávat na trh čtyři zbrusu nové modely aut, potřebuje kapitálovou injekci 3,3 miliardy eur.
Jestli ale automobilka peníze dostane, není vůbec jasné. Spolkový ministr financí Peer Steinbrück v pátek prohlásil, že je proti tomu, aby stát získal ve firmě určitý majetkový podíl výměnou za finanční pomoc.
A odborníci z CDU kancléřky Angely Merkelové jsou proti jakékoliv pomoci. Nechtějí ani žádné garance na úvěry. "Peníze by hned putovaly do Spojených států," uvedl poslanec Michael Fuchs pro deník Berliner Zeitung.
Podle deníku Financial Times Deutschland pokládají experti CDU Opel za hrob, ve kterém by bez účinku mohly skončit miliardy eur. Předseda hospodářské rady strany Kurt Lauk řekl: "Opel není z dlouhodobého pohledu schopný dosahovat zisku."
Chraňme se před záchranáři
A rozpočtový expert CDU Steffen Kampeter varoval před záchrannými kroky politiků v zájmu zachování podniků. "Naši zemi musíme chránit před záchranáři," uvedl.
Německo nyní hodlá o možné akci na záchranu Opelu jednat s USA, oznámil v listu Bild am Sonntag spolkový ministr hospodářství Karl-Theodor Guttenberg.
Jak dodal, ve spolupráci s americkým ministrem financí Timothym Geithnerem už byla založena společná pracovní skupina. Ministr Guttenberg státní pomoc nevylučuje, ale jenom za předpokladu, že management firmy předloží důvěryhodný ozdravný plán.
Analytici ze společnosti Commerzbank účelnost státní pomoci zpochybňují. "Stoupající počet politiků takovouto intervenci odmítá na jedné straně kvůli nejisté dlouhodobé životaschopnosti Opelu a na druhé straně kvůli nebezpečí nepoctivé konkurenční výhody," uvedla Commerzbank.
"Pokud nyní stát pomůže Opelu, bude muset zítra pomoci BMW, další den Daimleru a všem dodavatelům automobilových součástek," upozornil o víkendu bývalý prezident německého průmyslového svazu BDI Hans-Olaf Henkel.