Detroit - V minulosti platilo, že drtivá většina auta, které měly svoji světovou premiéru na autosalonu v Detroitu, na evropské silnice nikdy nevyjela.
Letos se situace pomalu začala měnit.
Kromě mnoha malých ekologických vozítek, z nichž musí být průměrný Američan určitě zděšen a několika stále ještě nesmyslně velkých SUV, se tam objevily i vozy, které budou zajímat i hodně Evropanů. Doslova novátorský počin udělal Ford.
Prohlédněte si auta z Detroitu pro Evropu
V Detroitu představil produkční, tedy do výroby schválenou verzi nového focusu, který spadá do kategorie nižší střední třídy. Poprvé v historii se navíc americká verze nebude lišit od té určené pro evropské zákazníky.
Čekání na focus bude trvat rok
Zákazníci si však na tuto novinku, která má konkurovat například Volkswagenu Golf či zcela novému Opelu Astra, budou muset ještě celý rok počkat. "Jeho prodej v ČR by měl začít na přelomu tohoto a příštího roku," řekl mluvčí českého zastoupení Fordu Martin Linhart.
To nový Chevrolet Aveo, který si v Detroitu také užívá okamžiky slávy, bude na tuzemském trhu dostupný již za několik týdnů. Zákazníky si hodlá získat podstatně sportovnějšími liniemi a výkonnějšími motory než kterými disponovala minulá generace tohoto modelu. Dlouho čekat na dodání auta by už nemuseli čekat ani ti, kteří touží po zcela novém kabrioletu odvozeného z Mercedesu-Benz třídy E.
Kupé golf není potvrzeno
V případě dalších v Detroitu vystavovaných modelů či konceptů zatím panují pochybnosti, kdy a zda vůbec se do ČR budou dovážet. Například líbivé a ekologické kupé od Volkswagenu je zatím jen konceptem, přestože vypadá prakticky jako auto, které by mohlo sjíždět z výrobní linky. Protože ale využívá řadu komponentů ze současného golfu, a protože s Passatem kupé má Volkswagen úspěch, byl by nejspíše sám proti sobě, kdyby ho nezačal prodávat na všech trzích.
Elektromobily není zatím kde dobíjet
Nissanu Leaf, což je elektromobil pro pět lidí s cenou lépe vybaveného vozu nižší střední třídy, bychom se v ČR měli dočkat zřejmě za dva roky.
Uvedení na trh však podle mluvčí tuzemského zastoupení Nissanu Martiny Jiráskové bude muset předcházet uzavření smlouvy o vybudování sítě dobíjecích stanic buďto s vládou ČR nebo alespoň s pražským magistrátem.