Odboráři v Hyundai si vymohli růst platů o 7 procent

Ekonomika Ekonomika
15. 4. 2010 21:46
Jako poslední z tuzemských automobilek dnes uzavřel dohodu s odboráři nošovický Hyundai
V továrně Hyundai v Nošovicích se vyrábí hlavně model i30
V továrně Hyundai v Nošovicích se vyrábí hlavně model i30 | Foto: Hyundai

Nošovice - Nejvyšší nárůst platů ze všech tří velkých tuzemských automobilek si dnes vymohli zaměstnanci Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích. Od dubna se jim platy zvednou v průměru o sedm procent.

O úspěšném závěru vyjednávání, které tvrvalo dva měsíce, informoval dnes mluvčí HMMC)Petr Vaněk. Průměrný dělnický plat v Hyundai se doposud pohyboval údajně kolem 16 000 Kč. Podle Vaňka obě strany musely ustoupit a výsledek je kompromisem.

Na růstu mezd se už dřív dohodli i ve Škodě Auto a TPCA. Včera oznámili dohodu v kolínské TPCA. Tam se mzdy zvýší o 2,5 procenta, firma vyplatí jednorázově 4500 korun a zvýší příplatek za mimořádnou směnu na 600 korun. "Zaměstnanci si tak za celý rok přilepší v průměru o 12 tisíc korun, uvedl mluvčí automobilky Radek Kňava.

Dohoda o zvýšení mezd přichází v měsíci, kdy společnost TPCA poprvé musela poprvé v historii omezit svou výrobu. Kvůli menšímu zájmu o Toyotu Aygo vyráběnou v Kolíně zrušila mimořádné dubnové směny.

Nová smlouva obsahuje také závazek TPCA, že do 31. března 2011 nepropustí žádného kmenového zaměstnance pro nadbytečnost v případě snížení výroby.

Hotovo i ve škodovce 

TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën. Průměrná mzda tu loni dosáhla 30 800 korun, u dělnických pozic 26 800 korun.

Kolektivní smlouvu nedávno uzavřela i další středočeská automobilka Škoda Auto. Její pracovníci mají od dubnové výplaty vyšší mzdy o 2,7 procenta.

Lidé z této největší průmyslové firmy v Česku dostanou také jednorázově 10 tisíc korun a každý měsíc o 50 korun více na penzijní připojištění. Současná průměrná mzda dělníků ve Škoda Auto je 26 500 korun. Ve firmě pracuje 24 tisíc lidí.

Poptávka v Kolíně: problém jen s toyotou

TPCA sice musela omezit výrobu, ale kvůli potížím s malou toyotou si příliš těžkou hlavu nedělá. "Výroba se měsíc od měsíce hodně liší," řekl listu MFD viceprezident pro výrobu Jiří Černý.

Navíc poptávka po vozech Citroën C1 a Peugeot 107, které se montují na stejné výrobní lince, neklesá. Odbyt totiž táhne šrotovné, které dosud běží například v Itálii a Francii, kde se tyto automobily dobře prodávaly i bez něho a teď jsou ještě výhodnější.

 

Právě se děje

Další zprávy