Obchody pro kutily zacílí na menší města, tvrdí průzkum

Ekonomika Ekonomika
13. 8. 2009 15:35
Hobbymarkety potřebují další zákazníky. Najít je mohou jen v menších městech
Vloni lidé v hobbymarketech nakupovalo rekordně, letos je krize mírní.
Vloni lidé v hobbymarketech nakupovalo rekordně, letos je krize mírní. | Foto: bauhaus.de

Brno - Nejméně jeden obchod pro kutily na každé výpadovce z města. Vzorec, který zatím řetězce hobbymarketů uplatňovaly na většinu krajských měst v České republice, začne brzy zahrnovat i města menší. Tvrdí to odborníci společnosti Incoma GfK, kteří se v průzkumu na hobbymarkety zaměřili.

Předpovídají, že řetězce zaměřené na kutily a řemeslníky budou expandovat právě do měst s méně než 30 tisíci obyvateli. Až dosud nebyla taková města dostatečně atraktivní.

"Rostoucí konkurence ve velkých městech a naopak ne úplně využitý trh ve středně velkých a menších městech v posledních letech vyžívá k expanzi se svým menším konceptem především společnost OBI," řekl ČTK Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.

K OBI, Bauhausu, Baumaxu a Hornbachu, které měly na jaře v Česku 80 klasických hobbymarketů, a síti prodejen Mountfield se letos přidal i řetězec Avex Baumarkt. Ten se soustředí na menší prodejny právě ve městech do 30 tisíc obyvatel.

K dalšímu rozvoji řetězce motivuje i to, že Češi si hobbymarkety oblíbili. Vloni utratili v obchodech pěti řetězců rekordních 29,8 miliardy korun, tedy o 4,5 miliardy víc než v roce 2007.

Lidé raději nákup odloží, než by slevili z kvality

Hospodářská krize se však letos projevuje i v tomto sortimentu zboží. Podle průzkumu Incoma GfK ji při nákupu materiálu pro dům, dílnu a zahradu brala v potaz až třetina domácností. Jen málokdo je však ochoten slevit v kvalitě vybavení.

"Zákazníci, kteří vliv makroekonomické situace alespoň připouštějí, současnou situaci řeší ve 40 procentech odložením nákupu nebo uskutečněním menšího nákupu. Jen relativně malá část zákazníků, asi 17 procent, je ochotna slevit z kvality zboží a nakoupit ve stejné prodejně levnější alternativu," uvedl Cabal.

Zároveň upozornil, že v různých segmentech vybavení pro dům, dílnu a zahradu, se hospodářský útlum projeví odlišně.

"V absolutním měřítku, tedy bez zohlednění různé velikosti skupin zákazníků nakupujících jednotlivé segmenty, by se vliv krize měl nejvíce dotknout kategorie nářadí, nástrojů a železářství. Pokud velikost skupin, které jednotlivé segmenty nakupují, zohledníme, v tomto relativním měřítku krize nejvíc dopadne na zboží z oblasti obkladaček, kachliček a dlažby," odhadl Cabal.

Dodal, že logicky nejméně se krize projeví na nákupu chovatelských potřeb a krmení pro domácí manzlíčky.

 

Právě se děje

Další zprávy