Nezaměstnaní musí na poštu, Drábek ušetřil 140 milionů

Petr Kučera Petr Kučera
23. 3. 2012 6:00
Za prvních pět měsíců prošlo novým projektem zhruba 47 tisíc lidí
Logo projektu Czech POINT
Logo projektu Czech POINT | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Nová povinnost, podle níž se vybraní nezaměstnaní musí hlásit na kontaktních místech Czech Point v pobočkách České pošty, ušetřila státu za prvních pět měsíců své existence 140 milionů korun.

Tvrdí to ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek z TOP 09. Podle něj už jde o čistý zisk po odečtení provozních nákladů.

Za prvních pět měsíců prošlo tímto projektem zhruba 47 tisíc lidí, přičemž například v únoru se tato povinnost týkala 26 tisíc uchazečů o zaměstnání.

Konkrétní osoby vybírá úřad práce podle kritérií určených metodickým pokynem ministerstva. Jde například o dlouhodobě nezaměstnané, uchazeče s opakovanou evidencí (dvakrát a více v posledních šesti měsících) nebo uchazeče, kteří měli v posledních šesti měsících zaměstnání kratší než deset dní.

Drábkem prosazená novinka odstartovala v říjnu a má omezit nelegální práci. Lidé se totiž musí osobně dostavit v termínech předem určených úřadem práce. Jde přitom o časy odpovídající standardní pracovní době.

Vybraní lidé se musí dostavit na poštu nejvýše dvakrát týdně a maximálně po dobu tří měsíců. Přesný čas další návštěvy se uchazeč o zaměstnání dozví maximálně tři dny předem. Tím se má ztížit jeho případná dohoda s firmou, u níž pracuje "na černo".

Do systému s názvem DONEZ (Docházka nezaměstnaných) má být zapojena vždy zhruba dvacetina uchazečů o zaměstnání, zdaleka se tedy nedotkne všech. 

Desetina lidí může přijít o dávky

Čtyři tisíce lidí, tedy téměř desetina vybraných uchazečů, se bez dostatečné omluvy na Czech Point nedostavila. Úřady pak s nimi zahájily správní řízení.

Správní řízení, vedoucí zpravidla k odejmutí podpory nebo vyřazení z evidence uchazečů, přitom úřady zahajují až poté, co mají k dispozici případné omluvenky. "Pokud je uznají, tak správní řízení ani nezahájí," říká mluvčí ministerstva Viktorie Plívová.

"Současně si zhruba 550 uchazečů našlo ihned po zařazení do projektu zaměstnání," dodává mluvčí.

Výši úspor počítá ministerstvo podle počtu uchazečů, které díky projektu vyřadí z evidence úřadů práce ať už formou sankce, nebo poté, co si najdou zaměstnání.

Podle odhadu ministra by systém mohl v horizontu dalších šesti měsíců generovat úsporu vyšší než půl miliardy korun.

Projekt má trvat dva roky. Za jeho zajištění platí ministerstvo státní České poště zhruba 234 milionů korun, peníze jdou z Evropského sociálního fondu. Celkové výnosy budou podle Drábka několikanásobně vyšší než náklady.

Kdo zaplatí dojíždění?

Kritici projektu, včetně samotných nezaměstnaných, ale upozorňují na nedostatky nového systému. Obracejí se kvůli tomu i na ombudsmana Pavla Varvařovského.

Stěžují si zejména na vysoké náklady spojené s dojížděním a uvádějí, že mají kvůli systému potíže s hledáním práce.

Další tvrdí, že kvůli "neustálým návštěvám" pošty nemají čas na samotné hledání práce. Termíny návštěvy pošty a pohovorů s možnými novými zaměstnavateli prý často kolidují.

Čas návštěvy navíc automaticky vygeneruje systém, aniž mají uchazeči o zaměstnání jakoukoli možnost termín ovlivnit. Značné potíže s tím mají lidé se špatným dopravním spojením, ale také rodiče, kteří musejí v přesně určený čas vyzvednout děti ze škol.

Ministerstvo připomíná, že do systému nejsou zařazeni například ti, kteří jsou zařazeni do rekvalifikace, osoby starší šedesáti let, lidé pečují o osobu blízkou s druhým stupněm invalidity a podobně.

Mezi důvody, které omlouvají absenci na "dohodnuté" schůzce na pracovišti Czech Point, patří podle mluvčí ministerstva pochopitelně nemoc, pohovor u potenciálního zaměstnavatele a například také obtížná dopravní dostupnost.

 

Právě se děje

Další zprávy