Souvislosti
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) je samostatnou rozpočtovou organizací podřízenou ministerstvu práce a sociálních věcí. Spravuje věci téměř osmi milionů pojištěnců. Z toho je více než 2,5 milionu důchodců. Vyplácí nemocenské dávky a také přes tři miliony důchodů.
Od 1. ledna 2009 se pro nemocenské pojištění nerozlišují firmy na velké a malé (do 25 zaměstnanců). Nemocenské dávky nově hradí ČSSZ až od patnáctého dne pracovní neschopnosti. Vypočítává je z podkladů dodaných zaměstnavatelem.
Praha - Po ruce má telefonní číslo do psychiatrické léčebny v pražských Bohnicích. To až se zhroutí z blázince, který doprovází administrativní zažívání velkého počtu změn platných od nového roku především v nemocenském pojištění. Psychicky oslabená z návalu práce je v tomto případě řadová úřednice jednoho z pražských pracovišť České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).
A není zdaleka sama. Nervy má na pochodu i mnoho jejích kolegyň z dalších regionálních správ, jak se svěřily - pochopitelně pod podmínkou anonymity, aby si nepřivodily problémy u nadřízených. „Vedení situaci podcenilo. Školení, které jsme absolvovaly, nebylo vzhledem k náporu novinek adekvátní. Hodili nás do vody a musíme plavat," kritizuje pracovnice pražské pobočky.
Předpokládá, že nejdéle během čtvrt roku se snad vše usadí a znovu hladce poběží komunikace s účetními, které jsou nezřídka z úřadování nemocenské „reformy" podobně zoufalé.
Školení více a méně podrobná
Jak vlastně vedení správy sociálního zabezpečení připravovalo své lidi, aby se orientovali v novinkách? Mluvčí ČSSZ Jana Buraňová tvrdí, že na všech pracovištích včetně Prahy se uskutečnila školení k novému zákonu o nemocenském pojištění a k postupům okresních správ při vyřizování této agendy. „Intenzivní školení se konala od druhé poloviny minulého roku a je tomu tak nadále.
O novém zákoně byli informováni všichni pracovníci okresních správ. Podrobných školení k dané problematice se účastní pouze ti, kteří mají příslušnou oblast ve své pracovní náplni," popisuje mluvčí.
Přímo z terénu uslyšíte trochu jiné podání: „Je nás patnáct. Dostali jsme jen základní informace. Perfektně proškolené byly dvě kolegyně, s nimiž můžeme vše konzultovat." Úřednice z pražské správy k tomu dodává, že „nalévárna" zajištěná zaměstnavatelem je nedostačující, ale zatím se prý nehroutí. „Pokud nejsou pracovníci v danou chvíli sami schopní odpovědět, vždy vědí, na koho se obrátit. A odpověď zajistí," poznamenává mluvčí ČSSZ.
Doplňuje, že k dispozici mají rovněž metodické pokyny k postupům okresních správ, právní předpisy i vnitřní předpisy ČSSZ a další sdělení k dané oblasti. Lovte však všemožné informace v různých brožurách, vyřizujete-li jeden telefon za druhým a k tomu v kanceláři vybavujete klienta, který také vstřebává převratné změny za pochodu.
Vstřícné, ale tápou
„Všude jsou zmatky a všichni jsou naštvaní. Na sociálce nejdříve neměli ponětí o novém formuláři, o němž jsem už věděla od daňového poradce," popisuje mzdová účetní z malé firmy. Nepřeje si zveřejnění jména, aby si nezkomplikovala kontakt s touto institucí. Účetní a daňoví poradci, s nimiž týdeník EURO hovořil, si přitom nestěžují na neochotu „obyčejných" úřednic správy sociálního zabezpečení. Jsou vstřícné a snaží se, ale často tápou, protože neprošly důkladným tréninkem. Navíc jsou ve stresu z toho, jak je vedení někde dusí.
Aby chaosu nebylo málo, přidal se k nim v novém roce ještě zmatek s pozměněnými čísly účtu ČSSZ, na který zaměstnavatelé odesílají pojistné. Všem se mění předčíslí, velké organizace mají jiné i kmenové číslo účtu. Místo osmimístného variabilního symbolu dostávají zaměstnavatelé desetimístný, někdo však jede už ponovu a jiný ještě postaru. Plátci, kterým správa dosud nesdělila rozšířený variabilní symbol, se řídí i starým předčíslím. A jak si přitom všem ušetřit nervy? Nejlépe nemarodit.