Mladá Boleslav - Až do letošního jara panoval v mladoboleslavské automobilce tak trochu bohorovný klid. Automobilka i díky šrotovnému v Německu a boomu na čínském trhu přežila krizi bez větších šrámů, vývojáři pracovali na novém levném modelu a příštích generacích octavie i fabie. Drobná zklamání - jako byl neúspěch při snaze o přidělení výroby malého modelu do Vrchlabí a nižší loňský zisk - se přehlížela. Brala se jako daň finanční krizi.
Teď klid končí. Automobilku možná čekají největší změny od doby, kdy jí koupil Volkswagen. Vlády nad škodovkou se ujímá nový šéf, Winfried Vahland.
Už na jaře, kdy VW zveřejnil zprávu, že předsedu představenstva, klidného úředníka a začínajícího penzistu Reinharda Junga nahradí Vahland, nastalo v kancelářích v areálu Škoda-auto mírné zděšení. O Vahlandovi, dosavadním šéfovi čínského Volkswagenu, je totiž známo, že své názory dokáže prosadit i za cenu, že vymění klíčové lidi na různých postech.
Svou pověst zatím potvrzuje. Škoda má od dubna nového ekonomického šéfa (Winfried Krause nahradil Holgera Kintschera). Od srpna je šéfem výroby Michael Oeljeklaus, bývalý výrobní ředitel závodu Volkswagenu v Šanghaji. A od středy se samotným Vahlandem nastupuje do vedení firmy nový šéf podnikové komunikace Peik von Bestenbostel, dosavadní šéf koncernové komunikace celého VW. Také v představenstvu bude nově pro oblast prodeje a markeingu Jürgen Stackman, který donedávna na stejné pozici působil v centrále evropského Fordu.
Dá se očekávat, že tím změny nekončí.
Škoda musí posílit svoji pozici
To, že přicházejí do mladoboleslavského Pentagonu (jak se přezdívá budově, kde sídlí vedení) taková zvučná jména, znamená současně dvě věci. Prestiž značky s okřídleným šípem by se měla zvednout, ale také by Škodovka měla větším dílem než dosud přispět k cíli koncernu VW stát se v roce 2018 největší automobilkou světa. Podporu ve Wolfsburgu má.
Kdo je Vahland?
- Winfried Vahland nastoupil v roce 1990 ke značce Audi
- Měl na starost controlling podnikového plánování a analýzu výsledku a odbytu
- Od roku 1993 byl šéfem koncernového controllingu ve Wolfsburgu
- V roce 1995 mu bylo svěřeno vedení prodeje koncernu a značky Volkswagen
- Ve společnosti Volkswagen do Brasil zodpovídal v letech 1997 až 2002 jakožto viceprezident za oblasti financí a strategie.
- V letech 2002 - 2005 působil ve Škodě jako člen představenstva za oblast ekonomie
- Od června 2005 se stal šéfem značky VW v Číně
O tom svědčí i vyjádření šéfa koncernu VW Martina Winterkorna. "Ve Winfriedu Vahlandovi získává Škoda Auto nástupce s vynikajícími zkušenostmi s vedením podniků i značek. Winfried Vahland má velký podíl na tom, že se Čína stala pro Volkswagen druhým domácím trhem," zdůraznil Winterkorn.
To znamená, že by se měly rychly urovnat mírně napjaté vztahy, které nebyly ideální zejména poté, co si Škodovka prosadila zavedení výroby velkého modelu Superb, který pak snižoval prodeje klíčovému modelu VW Passatu.
Přesné záměry Winfrieda Vahlanda dosud známy nejsou. V předcházejících měsících si nikdo nedovolil učinit nějaká zásadnější rozhodnutí. A tak se letos například ani neví, zda za měsíc Škoda představí na autosalonu v Paříži studii nového modelu, zcela nový model či jen derivát některé její modelové řady. Ví se jen, že nějaká premiéra bude.
V minulých případech přitom vždy Škoda dopředu avizovala, co chystá za novinku a občas byla její podoba známa dlouho dopředu.
Začne se konečně s elektromobily?
Kvůli příchodu Vahlanda a jeho rozhodnutí se také dlouho rozhodovalo o tom, co se vlastně stane se závodem ve Vrchlabí, kde se hlavně vyráběl starý model octavie pod názvem Tour. Teď je zřejmé, že tam bude z Kvasin převedena výroby modelu Roomster. Jenže ten příliš úspěšný není a celou kapacitu nedokáže zaplnit. Otázka, co s Vrchlabím, se tedy bude řešit dále.
Je například možné, že by se zde v budoucnosti vyráběly ekologické modely a zřejmě i elektromobily. Právě v této oblasti je v současné době Škoda docela pozadu. Svého času se sice koketovalo se zavedením výroby octavie spalující CNG, je připravena i octavie jezdící na LPG, ale propagace nebyla veškerá žádná a prodeje se v porovnání s masovou produkcí pohybují směšně nízko.
Vahland je příznivcem elektromobilů a v Číně dokonce již připravil na místní trh elektromobil E-Lavida, což je zvláštní model, který se nikde jinde neprodává. Dokonce koncern VW sám zatím pro Evropu ani USA elektromobil v nabídce nemá.
Jisté je také to, že se Škodovka bude čím dál více orientovat svými produkty na čínský, případně ruský a indický trh. Tam je totiž obrovský růstový potenciál a zřejmě se budou muset připravit speciální modely pro tyto trhy. S pouhým přidáním chromu či dřeva na karosérie a do interiéru, jako se to dosud dělalo v Číně, se zřejmě nevystačí.