Praha - Největší maloobchodní skupinou na českém trhu zůstává německá Schwarz, provozující hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl.
Vyplývá to z nejnovějšího žebříčku, který podle předběžných údajů o tržbách za rok 2011 zveřejnily společnost Incoma GfK a časopis Zboží&Prodej.
Tržby deseti největších maloobchodníků vzrostly meziročně o čtyři procenta na 325 miliard korun. Rostly tak rychleji než v roce 2010, kdy meziročně stouply jen o 1,2 procenta.
Při započtení skupiny družstevních prodejen Coop, která nemá jednotnou vlastnickou strukturu (jinak by ji v žebříčku patřilo sedmé místo), by tržby deseti největších obchodníků vzrostly z 338 na 351 miliard korun.
Pořadí první desítky za loňský rok je shodné s pořadím v roce 2010. "Ve srovnání s léty 2004-2008, kdy docházelo každoročně k fúzím řetězců, jsou poslední tři roky obdobím stability, kdy sice přibývají nové prodejny, ale změny v pozici firem jsou jen mírné," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.
V řadě případů však jde zatím jen o odhad tržeb. Konkrétně své výsledky nezveřejnily Tesco Stores, Ahold, Makro Cash&Carry, Spar ČR a Obi.
První desítka se na celkových tržbách rychloobrátkového zboží v ČR podílí 66 procenty (včetně skupiny Coop 73 procenty).
Pokud by se počítaly pouze společnosti, nikoliv skupiny, patří první místo Tesco Stores před Aholdem a Kauflandem.