Praha - Největší konkurent státní České pošty, společnost Mediaservis, získal za první čtvrtletí po úplné liberalizaci podmínek téměř tři procenta trhu.
Podle svého generálního ředitele Martina Dzúra chce Mediaservis zakončit letošní rok s pětiprocentním podílem v oblasti doručování dopisů. To by znamenalo, že Mediaservis v letošním roce doručí 35 milionů dopisů. Pro porovnání - Česká pošta jich ročně doručuje zhruba 700 milionů.
"Letos v lednu jsme doručili zhruba čtyři miliony dopisů. V únoru pak 2,5 milionu, podobný výsledek očekáváme i v březnu," upřesňuje Dzúr. Podle něj je náběh mírnější než firma očekávala.
Mediaservis plánuje cílit výhradně na firemní klientelu, která ročně posílá 95 procent dopisů. "Nevylučujeme, že někdy za pár let uvidíte na ulicích také naše schránky, teď jsou ale prioritou velké firmy," říká Dzúr.
Velké firmy to zatím testují
Zatím nejúspěšnější alternativní operátor mohl až do začátku roku konkurovat státní poště v neregulované části trhu. Od letošního roku padly zákonné bariéry i pro psaní do váhy 50 gramů.
Právě doručování dopisů má Mediaservisu nahradit velký výpadek příjmů, o které přišel od loňského podzimu kvůli ukončení zakázek na doručování novin a časopisů. O jednu ze svých hlavních činností přišel Mediaservis kvůli odchodu bývalých vlastníků, kterými byly velké vydavatelské domy. Doručování pak opět převzala státní Česká pošta.
Mediaservis nyní vede jednání o doručování dopisů s mnoha velkými klienty. "Ve všech největších bankách nyní probíhají výběrová řízení na doručování adresné pošty. My se těchto tendrů účastníme," potvrzuje Dzúr. Jednání jsou v různých fázích - některé banky tendr teprve vyhodnocují, jiné již služby testují v rámci pilotního projektu.
Vedle bank jedná Mediaservis také s pojišťovnami, telefonními operátory nebo energetickými firmami. Zatím ale nechce upřesnit konkrétní jména. Většina firem vyžaduje pilotní projekt a po něm ještě tříměsíční zkušební provoz.
Hlavní argument? Až o pětinu levnější
Firmy ve většině případů volí jako hlavní prioritu nižší náklady. K odchodu od České pošty k Mediaservisu je podle Dzúra motivuje úspora jedné koruny na jeden dopis. Oproti České poště tedy zákazníci Mediaservisu ušetří - při využití množstevních slev - zhruba pětinu nákladů.
"Pokud firma posílá 30 milionů dopisů ročně, tak to pro ni znamená roční úsporu ve výši 30 milionů korun," vypočítává Dzúr. Některým velkým firmám přitom už slevil i víc než dvě koruny na dopis.
Soukromý konkurent České pošty se musí vypořádat s tím, že na rozdíl od státního podniku musí za základní zásilky platit daň z přidané hodnoty. "Když pošta podá nabídku, musíme slevit z naší marže 21 procent kvůli DPH, abychom se vyrovnali. Chceme-li zaujmout cenou, musíme dát dalších dvacet procent," vysvětluje Dzúr.
Alternativní doručovatelé také musí přispívat do takzvaného kompenzačního fondu. Ten má dotovat ztrátové pobočky České pošty, aby byla zachována dostupnost základních poštovních služeb i v takových místech republiky, kde by se soukromé firmě jejich poskytování nevyplatilo.
"Přijde nám diskriminační, abychom my jako soukromá firma dotovali svého konkurenta," říká Dzúr s tím, že podmínky kompenzačního fondu jsou nesrozumitelné. Dosud podle něj nebyla ani stanovena výše příspěvků. Poplatek do fondu mají přitom poštovní operátoři začít hradit od příštího roku.
Nový majitel má dostat firmu ze ztráty
Mediaservis prošel v uplynulém roce restrukturalizací. Původní společnost, zaměřená hlavně na distribuci periodického tisku, se přejmenovala na Novinovou a poštovní, ta skončila v insolvenčním řízení a nyní je v úpadku. Současně na podzim vznikl "nový" Mediaservis.
Právě kvůli problémům s doručováním novin vykázal Mediaservis v loňském roce výraznou ztrátu. Dzúr ji odhaduje až na stovky milionů korun.
Vše ale podle Dzúra nasvědčuje tomu, že se situace pozvolna obrací. Únor ukázal ztráty už "jen" okolo sedmi až osmi milionů korun. Na podzim se přitom firma pohybovala zhruba 60 milionů korun v minusu.
V letošním roce Mediaservis očekává tržby ve výši zhruba půl miliardy korun. Ústup z trhu periodického tisku ji na ročních tržbách připraví o tři čtvrtě miliardy korun.
K cestě ze záporných čísel má firmě pomoci zázemí silné slovenské skupiny Cromwell, která bude po završení letošní akvizice držet osmdesát procent Mediaservisu.
"Řekl bych, že jsme již s Cromwellem propojeni jak strategicky, tak filozoficky," říká Dzúr. K finálnímu podpisu smlouvy o převzetí, která má být již jen symbolickou záležitostí, má podle něj dojít v horizontu dní.
Od akvizice si Mediaservis slibuje konkurenční výhodu jediného česko-slovenského poštovního operátora. Bude moci využívat know-how skupiny Cromwell a rozšířit tím portfolio svých klientů.