Nákupních center je už 300, další porostou jen pomalu

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
22. 7. 2010 13:40
Nejvíce je nejmenších center, nová ale letos téměř nevzniknou. Developeři dávají přednost obchodním parkům.
Klasická nákupní centra ve svém dosavadním růstu hibernují. Přibývají jen nákupní parky.
Klasická nákupní centra ve svém dosavadním růstu hibernují. Přibývají jen nákupní parky. | Foto: Veronika Skálová

Praha - Téměř do tří stovek nákupních center různých velikostí jezdí v současnosti nakupovat Češi. Největší výběr v nich mají mezi obchody s módou, obuví a mezi různými typy restaurací.

Podle průzkumu společnosti Incoma GfK spadá největší množství do kategorie malých center, která nabízí k pronájmu mezi pěti a dvaceti tisíci čtverečních metrů. Takových je v Česku více než polovina ze všech center - 170.

Na druhém místě jsou co do počtu malé obchodní parky, které tvoří jednotlivé obchody, ale ne nákupní galerie. Těch stojí na okrajích měst padesát. Naopak nejméně je gigantických nákupních center s plochou přes 80 tisíc čtverečních metrů, která jsou v České republice jen čtyři.

Velká centra už asi vznikat nebudou

A to se nejspíš ještě nějakou dobu nezmění. Mezi developery jsou totiž v současné době oblíbenější  právě takzvané retail parky  spíš než tradiční formát nákupního centra s krytou nákupní galerií plnou menších obchodů.

Zatímco klasické nákupní centrum vznikne letos podle údajů společnosti Cushman&Wakefield jen jedno - Galerie Harfa, takzvaných retail parků, které obvykle vyrůstají spíš na okrajích malých měst, je naplánováno osm. Jejich výstavba sice nezamrzla tak jako u nákupních center, developeři jsou přesto opatrnější - ještě před rokem oznamovali vznik dvojnásobného počtu retail parků.

 

Incoma sledovala i nabídku obchodních center. Absolutní jedničkou jsou módní a oděvní značky, které mají v centrech 2044 obchodů, následují restaurace a občerstvení všeho druhu, kterých je 774 a obchody s obuví a koženým zbožím v počtu 637 obchodů.

 

Právě se děje

Další zprávy