Praha - Téměř do tří stovek nákupních center různých velikostí jezdí v současnosti nakupovat Češi. Největší výběr v nich mají mezi obchody s módou, obuví a mezi různými typy restaurací.
Podle průzkumu společnosti Incoma GfK spadá největší množství do kategorie malých center, která nabízí k pronájmu mezi pěti a dvaceti tisíci čtverečních metrů. Takových je v Česku více než polovina ze všech center - 170.
Na druhém místě jsou co do počtu malé obchodní parky, které tvoří jednotlivé obchody, ale ne nákupní galerie. Těch stojí na okrajích měst padesát. Naopak nejméně je gigantických nákupních center s plochou přes 80 tisíc čtverečních metrů, která jsou v České republice jen čtyři.
Velká centra už asi vznikat nebudou
A to se nejspíš ještě nějakou dobu nezmění. Mezi developery jsou totiž v současné době oblíbenější právě takzvané retail parky spíš než tradiční formát nákupního centra s krytou nákupní galerií plnou menších obchodů.
Zatímco klasické nákupní centrum vznikne letos podle údajů společnosti Cushman&Wakefield jen jedno - Galerie Harfa, takzvaných retail parků, které obvykle vyrůstají spíš na okrajích malých měst, je naplánováno osm. Jejich výstavba sice nezamrzla tak jako u nákupních center, developeři jsou přesto opatrnější - ještě před rokem oznamovali vznik dvojnásobného počtu retail parků.
Incoma sledovala i nabídku obchodních center. Absolutní jedničkou jsou módní a oděvní značky, které mají v centrech 2044 obchodů, následují restaurace a občerstvení všeho druhu, kterých je 774 a obchody s obuví a koženým zbožím v počtu 637 obchodů.