Brno - Zatímco ještě před pár měsíci se zdálo, že pozornost obchodníků se obrátí k menším městům, kde nejsou lidé zatím příležitostmi k nákupu obklopeni, nyní se jejich plány opět mění.
Zatím neopouštět jisté výdělky a schovat se ve "stínu" hospodářské krize - tak lze nyní nazvat strategii nájemců nákupních center.
"Ještě před několika měsíci byl trend ve výstavbě nákupních parků hnán kupředu poměrně silnou poptávkou nájemců. Mnozí developeři proto začali s plánováním výstavby, a v některých případech i s vlastní výstavbou, v menších regionálních městech o velikosti 10 až 20 tisíc obyvatel," říká Jiří Kristek, vedoucí týmu pronájmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield pro Českou republiku a Slovensko.
Chybějí nájemci i peníze
Část těchto projektů se již podařilo i dokončit, a mnohá menší města už svá vlastní nákupní centra mají. Další však nejspíš vznikat nebudou. Developeři ve svých rozvojových plánech brzdí vzhledem ke klesajícím obratům společností, které si prostory v centrech pronajímají.
"V mnoha případech se veškeré plány přehodnocují a začíná být zřejmý příklon především k projektům, které jsou situovány ve větších městech nad 50 tisíc obyvatel. Mezi nájemci všeobecně panuje předpoklad, že ve větších městech se poptávka udrží, tedy tržby nebudou klesat pod hranici rentability," dodává Kristek.
Zajištění stálého přílivu nakupujících ale není tím jediným, co developery stavící nákupní centra trápí. Potíže mají i s financováním, které je vlivem hospodářské krize obtížněji dostupné.
O dvě třetiny méně ploch
Čísla, která uváděli developeři vloni na podzim jako plánovanou výstavbu nákupních center, se od současných údajů výrazně liší. Nová čísla jsou přibližně o dvě třetiny nižší.
"Ještě na podzim loňského roku totiž developeři plánovali, že letos postaví obchodní parky o celkové ploše asi 390 000 čtverečních metrů. Dnes jsou odhady výrazně střízlivější, počítají s výstavbou okolo 130 000 metrů čtverečních," uvedl Kristek.
Svůj rozlet brzdí investoři a developeři, kteří nová centra stavějí, v celé Evropě. S klesající chutí nakupovat byla řada projektů pozastavena nebo odložena.