Najděte další Sexistické prasátečko, soutěž začala

Veronika Skálová Veronika Skálová
17. 5. 2011 10:50
O nejsexističtější reklamu se bude hlasovat na Aktuálně.cz
Hledá se třetí Sexistické prasátečko.
Hledá se třetí Sexistické prasátečko. | Foto: Nesehnutí

Brno - Žena je buďto mladá, svůdná a spoře oděná, nebo se její svět točí výhradně kolem vaření, praní a uklízení. Svět reklamy až na světlé výjimky s jinou rolí pro ženy příliš nepočítá. A často nešetří ani muže - pokud se muž v reklamě věnuje domácím pracem, často je prezentován jako komická figurka.

Reklamu, která je nejsexističtější, tedy nejvíce zdůrazňuje stereotypy o méněcennosti jednoho pohlaví, mohou lidé vybrat ve třetím ročníku soutěže Sexistické prasátečko, kterou vyhlašuje brněnské Nesehnutí.

"Právě reklama je oblastí, kde se stereotypy o mužích a ženách a jejich tradičních rolí silně projevují. A nejde zdaleka jen o nahá těla žen, která mají prodávat cokoliv od počítačů přes automobily až po stavební materiál," upozorňuje koordinátorka ženskoprávního programu Nesehnutí Kristýna Pešáková.

Kandidáty sledujte na Aktuálně.cz

Kromě fotografií venkovní reklamy nebo reklamy v tisku mohou lidé posílat i tipy na televizní nebo rozhlasovou reklamu. "Často se dají najít na youtube nebo přímo na stránkách příslušné firmy," dodala Pešáková.

Aktuálně.cz se pro letošní ročník stalo partnerem soutěže Sexistické prasátečko. Návrhy, zaslané na adresu [email protected] budou průběžně k vidění nejen na stránkách soutěže www.soutez.nesehnuti.cz , ale i ve fotogaleriích internetového deníku Aktuálně.cz.

Podívejte se na loňské kandidáty:

Hlasovat budou lidé od října v anketě na stránkách Aktuálně.cz.

Nejde jen o nahá těla

I když reklamy se spoře oděnými dívkami, které slibují cosi "postavit" či se nechat "přeříznout" nejspíš upoutají největší pozornost, sexismus v reklamě se projevuje i mnoha jinými způsoby. I stereotypy o "ženě, která neumí řídit", "muži, který není schopný se postarat o dítě" působí na naše vnímání světa a deformují jej.

"Výzkumy například prokázaly, že muži, kteří byli vystaveni působení sexistických reklam, pak byli tolerantnější k násilí na ženách," upozorňuje Pešáková.

Sexistické prasátečko roku 2010, vítěz mezi hlasujícími.
Sexistické prasátečko roku 2010, vítěz mezi hlasujícími. | Foto: Aktuálně.cz

Soutěž Sexistické prasátečko dává lidem možnost se nad stereotypy a diskriminací v reklamách zamyslet a pomoci na ně upozornit. Svůj tip na sexistickou reklamu může do soutěže přihlásit kdokoliv.

"Letošní ročník jsme zahájili 4. května a až do 23. září se u nás budou návrhy na nejvíce sexistickou reklamu scházet, od října pak budou lidé hlasováním na stránkách Aktuálně.cz volit vítěze. Svého kandidáta vybere i odborná porota, složená z odborníků na problematiku ženských práv i reklamy," vysvětlila Pešáková.

Prasátečka z prvního ročníku:

 

Právě se děje

Další zprávy