Na práci v Hyundai čekali roky. Možná budou čekat dál

Petra Sasínová
18. 12. 2008 11:00
Automobilka zřejmě posune zahájení výroby na dvě směny
Příští rok plánuje Hyundai vyrobit 185 tisíc těchto aut ročně. Splní to?
Příští rok plánuje Hyundai vyrobit 185 tisíc těchto aut ročně. Splní to? | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Ostrava - Stovky lidí z Moravskoslezského kraje i odjinud žijí v naději, že od března příštího roku nastoupí v nové, supermoderní automobilce Hyundai v Nošovicích.

Prošli úspěšně náborem a mají doplnit stavy zaměstnanců tak, aby firma mohla zahájit plánovaný dvousměnný provoz.

Ani oni však asi nebudou mít klidné Vánoce. Z Nošovic totiž přišla zpráva, že se jejich nástup může odložit a firma neví, o jak dlouho. Hyundai totiž pravděpodobně posune zahájení výroby na dvě směny z plánovaného března na pozdější termín.

"Dvousměnný provoz příští rok rozhodně začne, otázkou ale je kdy," řekl mluvčí společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk.

Společnost zatím odmítala, že by ji světová finační krize, která drtí mnohé automobilky po celém světě, jakkoliv postihla. Pro jiné krizový říjen byl pro automobilku Hyundai nejúspěšnější v historii.

Její výhodou je, že vyrábí malá, úsporná auta, o která je nyní zájem. A továrna v Nošovicích teď patří mezi evropskou špičku.

Rozpačité informace, že termín spuštění druhé směny není jistý, však svědčí o tom, že také Hyundai se nevyhne potížím a propadu výroby. Nebude sice v Česku rovnou propouštět, ale mnozí z těch, kteří měli nastoupit, mohou skončit mezi nezaměstnanými.

Musíme věřit, že to vyjde

"Lidé jsou samozřejmě strašně nervózní, mnozí na tu práci čekali roky," uvedla zástupkyně ředitele Úřadu práce ve Frýdku-Místku Karla Stodůlková. "Musíme věřit, že to vyjde. Obavy se týkají nejen Hyundai, ale i dalších firem v průmyslové zóně v Nošovicích."

Dosud vedení Hyundai oznamovalo, že dvousměnný provoz spustí v březnu 2009. "Bohužel, nemůžeme teď s určitostí říct, kdy výroba na dvě směny začne. Není jisté, že to bude v prvním čtvrtletí. Možná to bude v dubnu, květnu," připustil mluvčí Vaněk.

Výstavba automobilky Hyundai patří v posledních letech k největším investicím v Česku. Stát i kraj ji podpořily miliardovými pobídkami a prosadily, aby stála tam, kde se Korejcům líbilo, v zemědělské oblasti Nošovic. Továrním halám muselo ustoupit asi tři sta hektarů mimořádně kvalitní půdy.

"Vše se odvine od nového výrobního plánu, který bychom měli dostat z korejské centrály v polovině ledna," sdělil Petr Vaněk. "Pokud nemáme nový plán, nemůžu spekulovat o tom, zda se nějak změní plán výroby na příští rok. Zatím platí sto osmdesát pět tisíc aut ročně," řekl.

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích zkušební výrobu osobních automobilů začátkem listopadu a dnes má bezmála dva tisíce zaměstnanců.

Čekat může až osm set lidí

Podle dřívějších informací firmy mělo být na přelomu roku v továrně 2200 zaměstnanců, na konci roku 2009 pak více než tři tisíce sto. Do roku 2010, kdy automobilka plánuje vyrábět až tři sta tisíc aut ročně, tam má najít práci asi tři a půl tisíce lidí.

Všude ve světě už korejské firmy Hyundai a Kia začátkem prosince oznámily, že ve svých továrnách omezí výrobu, ovšem s výjimkou Česka. Nejasné zprávy o rozjezdu dvousměnného provozu v Nošovicích jsou prvním náznakem, že se krize projeví také tady.

Nábor související s přechodem na dvousměnný provoz se týká stovek lidí. Z dřívějších vyjádření vyplývá, že by se jejich počet mohl pohybovat okolo osmi set.

Mluvči Vaněk informoval, že přesné číslo nemá momentálně k dispozici, ale uvedl, že osmdesát procent z lidí, které bude společnost potřebovat pro druhou směnu, si již vybrala.

"Jejich nástup se samozřejmě odvine od nového výrobního plánu, který budeme mít až příští rok," zopakoval Vaněk.

O práci v Hyundai se hlásí tisíce zájemců. Firma momentálně pozastavila registraci nových uchazečů, protože jich už má v evidenci tisíce.

 

Právě se děje

Další zprávy