Praha - Nedostatečné informace poskytuje svým klientům čtvrtina cestovních kanceláří a agentur, které zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI).
Z devadesáti společností, na něž se inspektoři zaměřili, jich 23 neposkytovalo údaje v takovém rozsahu, v jakém by měly.
Informaci o procentu firem, které nenabízejí dostatečné služby, je ovšem nutné brát orientačně. ČOI provedla inspekci pouze u zlomku z celkového počtu, který v současné době přesahuje 1400 společností.
Nejčastěji zákazníkům neuváděly informace o ceně služby. V devíti případech je neseznámily s podmínkami pro případnou reklamaci dovolené.
Kromě toho inspektoři u pěti společností zjistili, že používají klamavé obchodní praktiky, dalších pět neposkytovalo materiál v českém jazyce.
K dalším porušením povinností patřilo nedostatečné informování o riziku dané služby, v jednom případě docházelo i k diskriminaci spotřebitele.
"Na základě zjištěných nedostatků bylo pravomocně uloženo třináct pokut v celkové výši 54 tisíc korun, další správní řízení dosud nebyla ukončena," uvádí ČOI ve své zprávě.
Jména firem ČOI nesdělila
Nejvíce nedostatků kontroloři zaznamenali v Plzeňském, Karlovarském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji.
U kterých společností inspektoři problémy zjistili, ČOI neuvedla. Viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura podrobnosti nezná.
K inspekcím došlo v řadě případů na popud nespokojených spotřebitelů, kteří si na kvalitu poskytnutých služeb stěžovali. Aby ovšem ČOI mohla nedostatky řešit, musela vycházet z vlastních zjištění, nikoliv ze zprostředkovaných podkladů.
Inspekce probíhaly v období od 1. dubna do 30. června, na jejich organizaci se podílely i příslušné živnostenské úřady, které mají stejně jako ČOI oprávnění prověřovat podnikatele v oblasti cestovního ruchu.
"Kontroly cestovních kanceláří a agentur budou pokračovat i v dalším období, a to i přesto, že došlo ve srovnání s loňským rokem k mírnému poklesu zjištění," uvádí ČOI s tím, že meziroční zlepšení činilo zhruba šest procent.
Asociace začala podle Okamury po loňských nelichotivých výsledcích s ČOI spolupracovat, aby se pochybení jednotlivých společností snížila.
"Zástupci ČOI vystoupili na letošním jarním kongresu asociace, kde podrobně informovali cestovní kanceláře o problematických bodech, kterým je potřeba se vyvarovat," uvádí Okamura.