Málo informací i lži. Řada cestovek neprošla kontrolou

Tereza Holanová Tereza Holanová
20. 8. 2011 12:45
Z 90 společností, na něž se inspektoři zaměřili, jich 23 nedávalo informace, jak by mělo
Otisk webových stránek společnosti I'm travelling.
Otisk webových stránek společnosti I'm travelling. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Nedostatečné informace poskytuje svým klientům čtvrtina cestovních kanceláří a agentur, které zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI).

Z devadesáti společností, na něž se inspektoři zaměřili, jich 23 neposkytovalo údaje v takovém rozsahu, v jakém by měly.

Informaci o procentu firem, které nenabízejí dostatečné služby, je ovšem nutné brát orientačně. ČOI provedla inspekci pouze u zlomku z celkového počtu, který v současné době přesahuje 1400 společností.

Nejčastěji zákazníkům neuváděly informace o ceně služby. V devíti případech je neseznámily s podmínkami pro případnou reklamaci dovolené.

Kromě toho inspektoři u pěti společností zjistili, že používají klamavé obchodní praktiky, dalších pět neposkytovalo materiál v českém jazyce.

K dalším porušením povinností patřilo nedostatečné informování o riziku dané služby, v jednom případě docházelo i k diskriminaci spotřebitele.

"Na základě zjištěných nedostatků bylo pravomocně uloženo třináct pokut v celkové výši 54 tisíc korun, další správní řízení dosud nebyla ukončena," uvádí ČOI ve své zprávě.

Jména firem ČOI nesdělila

Nejvíce nedostatků kontroloři zaznamenali v Plzeňském, Karlovarském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji.

U kterých společností inspektoři problémy zjistili, ČOI neuvedla. Viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura podrobnosti nezná.

K inspekcím došlo v řadě případů na popud nespokojených spotřebitelů, kteří si na kvalitu poskytnutých služeb stěžovali. Aby ovšem ČOI mohla nedostatky řešit, musela vycházet z vlastních zjištění, nikoliv ze zprostředkovaných podkladů.

Inspekce probíhaly v období od 1. dubna do 30. června, na jejich organizaci se podílely i příslušné živnostenské úřady, které mají stejně jako ČOI oprávnění prověřovat podnikatele v oblasti cestovního ruchu.

"Kontroly cestovních kanceláří a agentur budou pokračovat i v dalším období, a to i přesto, že došlo ve srovnání s loňským rokem k mírnému poklesu zjištění," uvádí ČOI  s tím, že meziroční zlepšení činilo zhruba šest procent.

Asociace začala podle Okamury po loňských nelichotivých výsledcích s ČOI spolupracovat, aby se pochybení jednotlivých společností snížila.

"Zástupci ČOI vystoupili na letošním jarním kongresu asociace, kde podrobně informovali cestovní kanceláře o problematických bodech, kterým je potřeba se vyvarovat," uvádí Okamura.

 

Právě se děje

Další zprávy