Lodí z Břeclavi do Vídně? Úřady za to stále utrácejí

Tomáš Fránek
9. 8. 2007 0:00
Nejvíce peněz má jít na splavnění Vltavy a Baťův kanál
Své peníze by měl podle návrhu rozpočtu dostat Baťův kanál
Své peníze by měl podle návrhu rozpočtu dostat Baťův kanál | Foto: Obec Spytihněv

Brno - Pro někoho utopie, pro jiného zajímavá možnost a šance pro Česko získat napojení na Dunaj. Spojení Břeclavi a Vídně vodní cestou je stále ve hře, úřady za něj stále utrácejí peníze.

Miliardový projekt počítající s vybudováním vodního kanálu mezi Břeclaví a Vídní, který by umožnil plavbu lodí a napojení Česka na jednu z nejvýznamnějších evropských cest na Dunaji, existuje zatím stále jenom na papíře. I tak jej provázejí protesty ekologů. Přípravy na jeho výstavbu se však nezastavily.

Úřady sice za přípravné práce neutrácejí žádné horentní sumy, ale na rozdíl od jiných akcí ani peníze na přípravu rozvoje vodních cest počítající také se spojením Břeclavi a Dunaje u Vídně nijak výrazně nekrátí.

Do Vídně lodí

Podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok a výhledů na roky 2009 a 2010, který má deník Aktuálně.cz k dispozici, se počítá s uvolněním jedenácti milionů korun na zmíněný projekt. A letos jdou na přípravu vodních cest tři miliony korun.

NA CO PŮJDOU PENÍZE:
Dopravní fond má být o 25 miliard chudší

Úřady už tak mají v ruce například studii proveditelnosti celého projektu, jenž se má stát součástí obřího železničního i automobilového terminálu v Břeclavi.

Studie vybrala tři možné trasy pro vedení kanálu. Jedna počítá s tím, že kanál povede do Dunaje na slovenském území, další dvě s napojením u Vídně. Právě vídeňská varianta je preferovaná.

Plány na spojení Břeclavi s Vídní se nelíbí ekologům. Kanál by totiž ohrozil chráněné území a považují jej také za první krok k vybudování obřího průplavu mezi Odrou, Labem a Dunajem.

"Je to klasická salámová metoda, kdy se pracuje jenom na části projektu. S projektem na napojení Břeclavi na Dunaj nesouhlasíme," řekl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.

Bude, či nebude kanál na Labi?
Bude, či nebude kanál na Labi? | Foto: www.rvccr.cz

Vltava a Baťovo dílo

V příštím roce plánuje Státní fond dopravní infrastruktury uvolnit na infrastrukturu u vodních staveb téměř čtyři sta milionů korun.

Nejvíc peněz získají projekty určené pro turisty. Téměř osmdesát milionů korun má jít na projekt splavnění Vltavy, tedy možnosti, aby lodě mohly bez omezení a přes přehrady plout z Českých Budějovic až do Týna nad Vltavou.

A dalších osmdesát milionů má jít v následujících dvou letech na splnění snu podnikatelského rodu Baťů - prodloužení Baťova kanálu až do Hodonína.

 

Právě se děje

Další zprávy