Brusel - Vloni, v době doznívající krize, se auta prodávala v Evropské unii výrazně lépe než letos. Vyplývá to z čerstvé statistiky Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které ji zveřejnilo na svých internetových stránkách.
Prodej osobních automobilů v Evropské unii se totiž v říjnu meziročně snížil o 16,6 procenta na 1,027 milionu vozů. V období od ledna do října prodej meziročně klesl o 5,5 procenta na 11,28 milionu vozů.
Důvod je ale vcelku prostý. Vloni byly objemy prodeje uměle navýšeny vinou programu šrotovného, který běžel v řadě zemí. Tam proto prodeje poklesly nejvíce. Například v Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej propadl o 20 procent.
Stále stoupají prodeje jen značek Hyundai a Dacia
V Evropské unii prodávají letos méně aut než vloni prakticky všechy velké automobilky. Například prodej největší evropské automobilky Volkswagen se minulý měsíc v EU meziročně snížil o 11 procent na zhruba 231 000 vozů. Prodej Škoda Auto klesl o 14 procent na přibližně 37 000 vozů. Takovýto propad v říjnu není výjimečný. Například Fiatu klesly prodeje o více než třetinu. Více než vloni v říjnu dokázaly letos prodávat jen značky BMW, Audi, Alfa Romeo, Dacia a Mitsubishi.
V meziročním srovnání vychází letos jako vítěz Renault a ještě více jeho značka Dacia (té prodeje narostly o více než 10 procent), dále pak korejské značky Hyundai a KIA a také ještě Volvo, Jaguar, a Nissan.
Evropské propady prodejů ovšem řadu automobilek nemusí příliš vzrušovat. Více než bohatě se jim totiž daří kompenzovat ztráty na jiných trzích, hlavně v Číně či Rusku.