Praha - Čeští spotřebitelé se stále více vyznají ve svých právech, a pokud mají pocit, že je obchodník šidí, nebojí se své podezření oznámit České obchodní inspekci.
Ta v loňském roce obdržela od lidí rekordní počet 18 893 podání, což představuje meziroční nárůst o 1884 upozornění. Zjistila to ČTK z výroční zprávy inspekce za loňský rok.
"Nejčastěji byla podání zaměřena na reklamace ve vztahu k informační povinnosti a poctivost prodeje, zejména v obchodních řetězcích. S rozvojem internetu vzrostl i počet podání, která směřují na provozovatele internetového prodeje," uvedla ČOI.
Nejvíce stížností se týkalo postupu při reklamaci, spotřebitelé si v 6003 případech stěžovali na to, že nemohli odstoupit od kupní smlouvy a dostat zpět peníze nebo že jejich reklamace nebyla vyřízena v zákonem stanovené třicetidenní lhůtě.
Na postupy internetových obchodů lidé upozorňovali v 1127 podáních.
Celkový počet přijatých podání se v roce 2010 zvýšil, a potvrdil se tak trend posledních let, kdy stále více spotřebitelů využívá služeb elektronické podatelny," stojí ve výroční zprávě.
ČOI loni provedla celkem 48 001 kontrol a nedostatky zjistila v 15 285 případech. ČOI v roce 2010 rozdala firmám a podnikatelům za různé prohřešky pokuty v rekordní hodnotě bezmála 63 milionů korun. O rok dříve ČOI uložila pokuty v celkové výši 61,2 milionu korun.