Praha - Pokud se rozhodnete v Česku nakupovat přes internet, tak zboží seženete levněji, než je v Evropské unii obvyklé. V kamenných obchodech jsou průměrné ceny naopak vyšší. Vyplývá to z průzkumu, který agentura Civic Consulting realizovala pro Evropskou komisi.
Levněji v Česku při nákupu online vyšly například parfémy, oděvy, obuv, LCD televizory nebo navigace. Ceny v eshopech byly kromě Česka výhodnější také na Slovensku nebo v Maďarsku.
"Třeba u nás jsou ceny v mnoha případech i o padesát procent nižší než doporučené maloobchodní ceny, za které se často zboží nabízí v kamenných prodejnách," komentuje marketingová ředitelka eshopu Kasa.cz Jitka Součková. Nízké ceny vytvářejí podle zástupců internetových obchodů potenciál pro nákupy zahraničních klientů.
Za nákupem v klasickém obchodu se naopak vyplatí jet spíše do ciziny. Levněji vyjde zboží například ve Velké Británii a Polsku. Že je v ČR vyšší cenová hladina než v mnohých státech EU, potvrzuje i Součková.
Ještě vyšší ceny než v tuzemských prodejnách mohou Češi očekávat například ve Švédsku, Dánsku, ale i Rumunsku a mnohdy v Lotyšsku nebo Litvě.
Češi nakupují na Slovensku a v Německu
Z průzkumu vyplynulo také, že největší podíl online nákupů mají Velká Británie, Německo a Francie, nadprůměrná čísla ale vykazují i Rakousko a Polsko.
Přeshraniční internetové nákupy využívají především lidé, kteří jsou v eshopech zvyklí nakupovat pravidelně. Nejvíce nakupují v cizině Belgičani a obyvatelé Lucemburska, kteří navštěvují francouzské a německé online prodejny. V britských obchodech nejčastěji utrácejí Irové.
Významný počet zahraničních transakcí se uskutečňuje i mezi Českem a Slovenskem. Oblíbené jsou pro Čechy rovněž nákupy na německých a polských stránkách. Za hlavní důvod Češi, stejně jako většina respondentů z celé EU, považují nižší ceny.
Celkově loni v EU uskutečnilo online nákup v zahraničí 32 procent všech zákazníků. V Česku bylo toto číslo nižší, jednalo se pouze o 18 procent spotřebitelů. Nejčastěji lidé přes internet nakupovali elektroniku, oblečení, obuv, šperky a knihy. Minimální podíl měly léky nebo nábytek.
V EU zákazníci nejčastěji za online nákupy platí kartou (63 procent lidí), následují online platby, bankovní převod a dobírka. Poslední způsob je v Česku nejpopulárnější, o něco méně zákazníků využívá bankovní převod.
Snaha ušetřit
Přes 18 procent zákazníků, kteří nakupují přes internet, kromě toho potvrdilo, že si prvně zboží osobně prohlédnou v kamenných prodejnách. Pro 15 procent respondentů to funguje i opačně - prvně si výrobek vyberou na internetu a poté si jej koupí osobně.
Jako nejčastější důvod, proč nakupují online, lidé uvádí nižší ceny, srovnání cen, úsporu čas a možnost nakupovat v libovolný čas. Naopak, odpůrci internetového nakupování nejčastěji zmiňují potřebu vidět zboží na vlastní oči, nedůvěru v bezpečnost transakce, obavy, že bude obtížnější případná reklamace, ale také neochotu na výrobek čekat.