Brno - Oslavit příchod nového roku pár sklenkami perlivé "Bohemky", sednout do auta a jet bez obav domů? Před pár lety ještě nesmysl.
V tomto roce se historie láme. Od poloviny prosince je v obchodech k dostání vůbec první domácí dealkoholizovaný sekt - samozřejmě Bohemia.
"První zájem o tuto novinku je až překvapivě vysoký," neskrývá radost obchodní ředitel Bohemia Sektu Petr Černý. Sektu "bez alkoholu" vyrobili ve Starém Plzenci pro začátek dvacet tisíc lahví.
Pro specializované obchody to není úplný převrat, sekty bez alkoholu už nějaký čas na trhu nabízí několik zahraničních firem.
Bohemia Sekt však v prodejích kraluje, většina českých domácností si na Nový rok připíjí právě touto značkou.
Dealkoholizovaná je prozatím k dostání jen ve firemních vinotékách a ve velkoobchodu Makro. Pravý čas nového výrobku prý má přijít až po Novém roce. "O Vánocích si lidé chtějí dopřát spíš klasický sekt," tvrdí Černý.
Bez alkoholu není víno?
České jazyky jsou konzervativní, internetové diskuze se tak hemží příspěvky o tom, že Silvestr s "Rychlými špunty" je tak leda pro děti.
"Já bych měl strach, že mi to bude chutnat jako Vinea," říká s nadsázkou moravský sommelier Libor Nazarčuk.
A podobně reagují i další odborníci. Žádný z vinařů oslovených Aktuálně.cz dealkoholizovaný sekt neochutnal. Jeho výrobu považují za velmi chytrý marketingový tah, který má ovšem s vínem pramálo společného. "Přijde mi to jako špekáčky bez tuku," poznamenal jeden z vinařů.
Dealko, ne nealko
Výrobci dealkoholizovaných vín se proti námitkám fajnšmekrů ohrazují. Výrobní technologie prý zaručuje výslednou chuť téměř k nerozeznání od klasického sektu. Navíc bez nadbytečných kalorií a nepříjemných následků.
"Alkohol se odebírá za vakua, které umožňuje tento náročný proces provádět již při nízkých teplotách, které jsou nezbytné pro zachování chuti výsledného produktu," popsala proces výroby mluvčí Bohemia Sektu Hana Karnoldová.
Takto vyrobený nápoj pak nebývá označován jako nealko, nýbrž jako dealko. Dealkoholizované víno obsahuje tři desetiny objemového procenta alkoholu, tedy méně než například ovocné šťávy.
Někteří pijani už si zvykli
Před třemi lety seznámil české spotřebitele s nealkoholickým šumivým vínem německý výrobce Carl Jung. Prezentoval ho jako nápoj vhodný pro sportovce, lidi držící dietu i těhotné ženy. A ti si k vínu bez alkoholu podle obchodníků už našli cestu.
"Vzrůst poptávky po takzvaných dealkoholizovaných nápojích roste každým rokem o několik desítek procent," uvedla mluvčí Tesca Jana Matoušková.
Nejvíce si lidé dopřávají "alkohol bez alkoholu" právě během Vánoc a na Silvestra. "Obrovský nárůst v loňském roce to bylo až o tři sta procent zaznamenáváme vždy poslední týden v kalendářním roce," sdělila nákupčí Tesca Stanislava Poláčková.