Praha - Last minute dovolené v příštím roce kvůli oslabené koruně zdraží v průměru o deset procent. Informovala o tom Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
K podobnému závěru došla tento týden také analýza poradenské společnosti Mag Consulting a stejné zdražení odhadují i jednotlivé cestovní kanceláře.
Last minute zájezdy tvoří podle statistik cestovních kanceláří zhruba čtyřicet procent v Česku prodaných dovolených.
Naopak zájezdy prodávané jako "first minute" zatím nezdražují. "Vliv zvýšeného kurzu koruny k euru by v krátkodobém výhledu neměl ovlivnit ceny zájezdů, cestovní kanceláře zatím nemění 'firstminutové' nabídky,“ uvedla tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková.
"Pokud by však kurz stoupal v dlouhodobém horizontu, pak je pravděpodobné, že dojde k navýšení průměrné ceny 'last minute' nabídky zájezdů a ke zvýšení celkové průměrné ceny prodaného zájezdu," dodává Petříčková.
Právě u dovolených vidí guvernér ČNB Miroslav Singer správný dopad oslabení koruny po intervencích centrální banky. Slabší domácí měna totiž zvýhodňuje dovolenou v Česku před zahraniční. "Mimo jiné tím podporujeme turistiku v Čechách, třeba Krkonoších. Bude levnější. Podporujeme ale také to, aby zahraniční turisté přijeli do Česka. A turistika je v ekonomice velmi významné odvětví," řekl Singer v rozhovoru s Hospodářskými novinami.
Nejméně vhodná doba
Průměrná cena zájezdu v zahraničí podle ACČKA stoupne v příštím roce na 13 tisíc korun. V roce 2011 to bylo 11 350 korun, v roce 2012 11 750 korun a letos průměrná cena dovolené přesáhla pravděpodobně hranici 12 tisíc korun na osobu.
Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka ze společnosti Mag Consulting vzhledem k ekonomickým výsledkům řady tuzemských cestovních kanceláří za poslední léta nelze předpokládat, že by mohly ve střednědobém horizontu zvýšené náklady hradit ze svých zdrojů. Výhodu mají ty cestovní kanceláře, které mají kurzové zajištění.
"Intervence ČNB v neprospěch české koruny přišla z pohledu CK v nejméně vhodný okamžik. Většina cestovních kanceláří má připravené katalogy na příští rok, které jsou kalkulovány v jiné kurzové realitě a v mnoha případech jsou tyto katalogy v tisku nebo již byly distribuovány zákazníkům," dodal Beránek.
Cestovní kancelář může dodatečně navýšit cenu již prodaného zájezdu podle zákona v případě, že směnný kurz české koruny použitý pro stanovení ceny zájezdu se zvýší v průměru o více než deset procent, pokud k této změně dojde do jednadvacátého dne před zahájením zájezdu.