Krize živí internetové obchody, lidé srovnávají ceny

Veronika Skálová Veronika Skálová
11. 6. 2009 19:45
Internetové obchody vítají krizi. Zvedá jim tržby
S touhle lednicí ušetříme. Když ji koupíme na internetu, tak ještě víc.
S touhle lednicí ušetříme. Když ji koupíme na internetu, tak ještě víc. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Tržby „kamenných obchodů" jsou měsíc od měsíce o něco hubenější. I když se lidí v Česku krize třeba osobně nedotkla, jejích důsledků se obávají. Každou korunu dvakrát obrátí, cenu podrobí zevrubnému zkoumání.

Což je postup, který vítají české internetové obchody. Řadu věcí totiž nabízejí levněji než kamenná konkurence. A jejich tržby proto neklesají tak jako u běžných obchodů. Naopak: Asociace pro elektronickou komerci dokonce odhaduje, že tržby internetových obchodů letos vzrostou o dvacet procent.

Lidé chtějí víc než jen novinku

„V meziročním srovnání sice vidíme mírný pokles, ale jen v jednotkách procent. Je vidět, že lidé už nenakupují tak spontánně jako dřív. Že víc porovnávají ceny. I to je nejspíš důvod, proč rostou naše prodeje bílé techniky. Lidé si navíc dokážou spočítat, že s úspornými  moderními spotřebiči například ušetří na elektřině," konstatovala Jitka Součková, marketingová manažerka holdingu Obchodní-dům.cz a Kasa.cz.

Změny v chování zákazníků sledují i další prodejci. Lidé už méně často kupují věci jen tak pro radost. Jako například digitální fotoaparáty nebo mobilní telefony.

„Mobilní telefony byly první oblastí, kde se po příchodu krize projevil propad. Lidé už nemusí mít každou novinku jen proto, že to je novinka. Mnohem víc uvažují nad přidanou hodnotou zboží. U nás je například zájem o notebooky s tak silnou baterií, že vydrží bez proudu osm hodin," konstatoval Jan Samko, marketingový ředitel internetového obchodu Alza.cz.

Že lidé víc porovnávají ceny, poznali také na internetovém portálu Parfémy.cz. „Díky špatnému kurzu koruny v době nákupu jsme museli snížit marže. Je vidět, že lidé ceny opravdu srovnávají, protože jsme zaznamenali pokles zájmu," konstatovala Jitka Holčáková ze společnosti Vivantis, která portál provozuje.

Digitalizace a krize jako „dárek z nebes"

Vedení internetových obchodů si tak krizi mohou jen pochvalovat. „S trochou nadsázky jsme krizi dostali jako dárek. Zastavila se nekonečná cenová spirála, kdy řada prodejců nedokázala nabídnout jinou konkurenční výhodu než nižší cenu. Proto cenu tlačili co nejvíc dolů a nyní už svůj provoz nedokážou financovat. Trh se tak vyčistí," konstatoval Samko.

Spolu s krizí nastoupila v Česku také digitalizace. A i ta pomohla internetovým obchodům, které ve valné většině nabízejí mimo jiné také elektroniku, udržet tržby. Zájem je nejen o set top boxy, ale také o televize.

„Ceny LCD televizí se od loňského jara dramaticky propadly. Výsledkem byl začátek boomu v prodeji televizí, který digitalizace přiživuje. Než aby kupovali ke starší televizi set top box, řada lidí raději koupí celou novou televizi s vestavěným přijímačem," popsala Jitka Součková.

Pro levnější zboží virtuálně do USA

Zkušení internetoví nákupčí vědí, že ještě víc než v českých internetových obchodech mohou mnohdy ušetřit v těch amerických. Občas však narazí na komplikaci v podobě povinné adresy na území Spojených států, která je podmínkou nákupu.

Řešením jsou české zprostředkovatelské firmy, které zboží na území USA přijmou a přepošlou jej českému zákazníkovi. Jako firma provozující portál Shopguru.cz, která na trhu funguje od května.

Svým klientům nabízí například objednání zboží z několika amerických obchodů najednou, vyřízení celních náležitostí a například sbalení několika věcí do jediného balíku. Zákazník tak ušetří na poštovném. A „přestupní stanice" na adrese ve státě Delaware funguje i jako kontrolní bod.

„V tomto případě sloužíme jako jakýsi mezičlánek mezi prodejcem a kupujícím. Zboží totiž ještě před expedicí do České republiky na požádání kontrolujeme, zda je v pořádku. V případě, že není, tak jej rovnou vracíme prodejci. Snažíme se svým zákazníkům doporučovat jen důvěryhodné a osvědčené prodejce, u kterých jsou vyloučeny třeba jakékoli padělky," konstatoval Pavel Kotyza ze Shopguru.cz.

Ušetřit lze při nákupu za oceánem například na značkovém oblečení a doplňcích, některém nářadí či komponentách pro tuning vozidel. U dražších kousků může ušetřená částka i po zaplacení poštovného překročit pět tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy