Krize pro cestovky nekončí, ale zákazníka to může těšit

Veronika Skálová Veronika Skálová
4. 2. 2010 22:15
Cestovní kanceláře se předhánějí v nabídkách. Lidé totiž letos ještě cestovat nebudou.
S cestovkou, nebo autem do Chorvatska? Ilustrační snímek
S cestovkou, nebo autem do Chorvatska? Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Je to tak trochu jiný veletrh než v minulých letech. Spíše než české cestovní kanceláře loví klienty na výstavišti v pražských Holešovicích, kde se koná veletrh cestovního ruchu Holiday World, zástupci jednotlivých destinací.

Počet vystavovatelů je sice podle pořadatelů stejný jako v minulých letech, ale několik velkých cestovních kanceláří z Česka letos na vlastní stánek rezignovalo. Prý pro ně tato forma propagace není teď aktuální. Jedním z důvodů je i rostoucí popularita vyhledávání i objednávání zájezdů přes internet.

Představitelé cestovních kanceláří předpokládají, že letošní rok pro ně bude podobný jako ten loňský. Tedy poměrně chudý. Lidé nechtějí utrácet, své rozpočty na cestování omezili. Pokud už si zájezd koupili, tak obyčejně vybírali z nabídky těch levnějších. V důsledku toho klesly tržby "cestovek" až o 20 procent.

Létat se moc nebude

"Pro letošní rok odhadujeme stagnaci zájmu, přičemž stejně jako v loňském roce bude nižší zájem o zájezdy letecké," konstatoval Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek navíc odhaduje, že se prohloubí zájem o krátkodobé výlety. "Vzroste zájem o eurovíkendy a individuální cestování. Očekáváme pokles výdajů na cestování kolem sedmi procent," dodal analytik.

Kdo nakoupí hned, výrazně ušetří

Cestovní kanceláře se snaží přilákat zákazníky různými taktikami. A kdo má na cestování peníze stranou a využije nabídky takzvané first minute, může na dovolené pořádně ušetřit.

"Cestovky nabízejí na first minute až dvacetiprocentní slevy, což je neobvyklé. Zatímco v minulosti bylo obvyklé nabízet pobyt pro jedno dítě zdarma, teď to jsou až tři děti a posunula se i věková hranice," upozorňuje Okamura.

Podle něj je letos s některými cestovními kancelářemi možné vzít zdarma děti až do osmnácti let. Jsou i tací, kdo k zájezdu přihodí zdarma třeba polopenzi.

"Tyto nabídky umožňují kancelářím hotely a letecké společnosti. Krize je tlačí do snižování cen a samy pak přicházejí s výhodnými nabídkami," dodal Okamura.

 

Právě se děje

Další zprávy