Krize krátí výrobu. Práci přerušuje Avia i Tatra

Ekonomika Ekonomika
24. 11. 2008 16:00
V Tatře se bude pracovat jen tři týdny v měsíci
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha/ Kopřivnice - Krize výrazně mění plány výrobců nákladních automobilů v Česku.

Letňanská automobilka Avia Ashok Leyland pozastavuje svoji výrobu.

"Dnes budeme jednat o tom, na jak dlouho výrobu přerušíme. Ale je jisté, že na chvíli přestaneme vyrábět," uvedl pro Aktuálně.cz personální ředitel společnosti Avia Ashok Leyland Vít Šubrt.

O nákladní automobily není ze strany zákazníků zájem a vyrábět skladem situaci neřeší. Zaměstnanci tak budou muset zůstat doma. Nedobrovolně a za nižší mzdu.

Dovolená a nižší mzdy

"Část zaměstnanců si vybere dovolenou. Ti, co už ji mají vybranou, dostanou náhradní mzdy. Odbory už o tom ví," řekl Šubrt. Výše náhradní mzdy se pohybuje v rozmezí 60 až 70 procent mzdy normální.

V roce 2007 prodala společnost Avia na svých evropských trzích celkem 713 nákladních automobilů, což bylo o 75 % více než v roce 2006, kdy se pražská firma stala součástí indické obří automobilky Ashok Leyland Moto.

V roce 2008 plánovala Avia Ashok Leyland Motors nejméně zdvojnásobení prodeje proti roku 2007.

Výrobce nákladních vozidel Tatra bude i nadále propouštět a zkrátí pracovní dobu. Firma tak chce čelit následkům globální finanční krize.

"Máme v úmyslu udělat vše pro to, abychom ochránili budoucnost Tatry, která je i nadále světlá. Některé kroky budou bolestivé. Žijeme ale ve složitém období a náročných podmínkách pro podnikání. V letošním roce očekáváme navzdory krizi jistý zisk a věříme, že kroky, které nyní podnikáme, zajistí Tatře ziskovost i pro rok následující," uvedl Ronald Adams, generální ředitel Tatry v tiskovém prohlášení. 

Platy sníží i vedení

V červnu letošního roku společnost ještě zaměstnávala téměř 4400 pracovníků. Koncem letošního roku by jich mělo být jen něco málo přes 3 700, a na jaře příštího roku necelých 3 600.

Další plánované kroky k omezení nákladů zahrnují zkrácení měsíční pracovní doby: přibližně až do konce prvního čtvrtletí 2009 se ve většině úseků Tatry bude pracovat jen tři týdny v měsíci namísto čtyř. To sníží mzdové náklady o dalších osm až deset procent a náklady na energie asi o 20 až 22 procent.

Členové vrcholového managementu během období kratší pracovní doby sníží své výplaty o 10 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy