Kraj chce tvz. Hitlerovu dálnici přes Brno

Tomáš Fránek
14. 12. 2007 10:08
Krajská rada nechce vést silnici R43 mimo Brno
Stavba dalšího úseku dálnice D1 na Zlínsku
Stavba dalšího úseku dálnice D1 na Zlínsku | Foto: ceskedalnice.cz

Brno - Spor o trasu rychlostní silnice R43, kterou plánovali jako spojnici Brna a východu Čech už nacisté za druhé světové války, se znovu rozhořel naplno.

Jihomoravští zastupitelé totiž schválili to, že se dál nebudou zabývat posuzováním trasy dálnice mimo Brno přes Boskovickou brázdu.

Není alternativa

"Z dopravně-inženýrského hlediska varianta Boskovická brázda nesplňuje podmínky pro vybudování čtyřpruhové rychlostní silnice, nepředstavuje srovnatelnou dopravní náhradu, respektive dopravní alternativu k rychlostní silnici R 43 ve variantě takzvané německé dálnice," uvedla radní Anna Procházková.

Dálnice by tak podle krajských zastupitelů měla vést přes jedno z největších sídlišť ve městě - Bystrc a v blízkosti Brněnské přehrady.

Proti tomu ale protestují desetitisíce lidí. Nelíbí se to ani části politiků. Podle Strany zelených je totiž vedení R43 Boskovickou brázdou skutečným obchvatem města Brna, který dokáže ochránit lidi před tranzitní kamionovou dopravou.

"Návrh je nestandardním politickým zásahem do procesu územního plánování, který účelově omezuje možnost posuzovat a veřejně projednávat varianty dopravních staveb," uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Ani koruna z unie

Kvůli sporům o její trasu už R43 vypadla z Operačního programu Doprava, a tak se na ni v dotacích z Evropské unie nenajde ani koruna.

Celkové náklady na výstavbu této silnice od Brna do Moravské Třebové se odhadují na 52 miliard korun.

Silnice R43 je jednou z nejkontroverznějších staveb v zemi, jenom petici proti jejímu vedení přes sídliště Bystrc podepsalo přes třicet tisíc lidí, šlo o největší petiční akci v Česku týkající se dopravní infrastruktury.

Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by rychlostní silnice R43 měla být dokončena v roce 2013.

 

Právě se děje

Další zprávy